Rotation i energidepåerna – bränna fett

Av våra 3 energikällor socker/glukos, fett och protein, så är protein det som kroppen använder sist.

Intensiteten bestämmer om vår kropp kommer att använda socker eller fett depåerna. Ju hårdare vi tränar, ju lättare hanterar våra kroppar omvandlingen av energidepåerna. Hög intensitet använder socker depåerna helst eftersom det är det mest effektiva bränslet. Kanske du blir orolig och tror att du bränner mindre fett nu? Men i och med att vi tränar intensivt så bränner vi mer kalorier totalt. Så även om fett procenten är lägre i denna intensiteten procentuellt, så blir det ändå mer fett som förbränns på grund av den högre kaloriförbränningen, OCH när vi tränar intensivt så ökar vi förbränningen i kroppen i upp till 24 timmar.

En annan sak att fundera på är att om vi hela tiden matar kroppen med socker (snabba kolhydrater och långsamma kolhydrater) så kommer vi inte att förbränna fettet. Kroppen har ju allt bränsle den behöver med sockret…

7 kommentarer Lägg till

  1. Betty skriver:

    Så sant Lotta!!! Visst är det härligt att ett kort intensivt pass ger efterfröbränning upp till 24 timmar. Viktigt är ju då att vi äter rätt efter träningen så vi inte stoppar upp förbränningen. Men det gör vi ju 😉 Mycket bra inlägg!!!

  2. Beatatjata skriver:

    Hmm, om jag tränar intervaller på morgonen, bör jag då skippa kolisarna helt den dagen (för maximal förbränning)?. Äter inte på 1-2 timmar efter men sen äter jag ju kolhydrater till frukost och lunch som jag brukar (långsamma).

    Kan inte du skriva en puls-skola också, du som har sån koll! Har ingen klocka men tänkte att jag kunde lära mig liiiite mer om mig själv genom att kolla pulsen på det gamla hederliga sättet emellanåt: finger på pulsen :-).

    1. fokuseradenergi skriver:

      Nu lyfte du en fråga som jag oxå har, Beata… Jag tränar hård styrka ben först = borde äta banan, men sedan kör jag intervaller och borde INTE äta.. Så i detta fallet äter jag faktiskt som om det bara var styrka. I en perfekt värld vill jag dela på passen men min tid räcker inte just nu, jag hoppas på att få resultat ännu. Överlag tror jag att jag behöver minska kolhydratintaget över hela dagen på mina icke-fri dagar, för detta med förbränning gäller ju jämt, inte bara när vi tränar. Jag har ju mycket tankar runt puls, och jag vet att Betty är en fena på detta. Jag återkommer i ämnet, Beata 🙂 Kram!!!!!!

  3. Beatatjata skriver:

    Om du smaskar i dig lite banan mellan då? Direkt efter styrkan?! Kanske inte spelar någon roll… Det finns så många nyanser i det här! Som ”normal-motionär” kanske det inte spelar så stor roll men det vore kul att veta hur fitness-tävlarna gör, de som säkert jagar varje litet gram och promille av kroppsfett inför tävlingar.

    1. fokuseradenergi skriver:

      Beata, jag har en sådan tjej på jobbet, och det finns INGET gemensamt med hur vi äter och hur hon äter.. Det är i princip aldrig några kolhydrater förutom banan vid styrka och ibland som mellis (de dagar hon följer ett program), ibland bara avokade en hel dag och nästa dag bara protein mm.. Så jag har svårt att översätta det till oss vanliga människor:-)

  4. Helena E skriver:

    Det är ju lite klurigt det där, och det finns ju liksom inget som är rätt eller fel. Det är det som gör det hela så krångligt. Vissa människor gör på ett sätt och andra på ett annat sätt. Det är ju bara att jämföra med t ex hur vi äter och hur lchf-anhängarna äter. Stor skillnad, men kan ge samma resultat! Jag tror man måste hitta lite sin egen väg, det som man känner att kroppen funkar bäst av. När det gäller styrka+intervaller skulle jag se till att äta protein och ev banan efter, att inte äta något gör nog bara sämre för kroppen eftersom den inte får något att fylla på musklerna med! När det gäller Beatas fråga om att låta bli kolisar hela dagen skulle jag inte rekommendera det, om man inte verkligen verligen satsar på viktnedgång. Det är ju kolisarna som ”föder” hjärnan och man kan bli rätt slö och apatisk utan… Men som sagt, man får testa sig fram!

  5. Sant, jag fungerar inte utan kolisar, det märkte jag när jag flörtade med LCHF under några veckor. Huga!

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s