Portionstorlek – använd händerna :-)

För att peppa mig själv och kanske er andra så väljer jag att skriva lite om portionstorlekar…

Hur mycket ska vi äta? Det gäller ju att vara mätt och nöjd, för annars kommer suget på kvällskvisten och det är mindre bra. Men samtidigt så gäller det ju att inte ”överäta” hela dagen för att säkerställa att inte bli sugen på kvällen?

Så hur mycket ska vi äta?

Protein – kyckling, ägg, kött, tofu mm – Tjej behöver lika mycket protein som storleken på handflatan (samma tjocklek som handflatan, obs! Minus fingrar) Killar behöver lika mycket protein som 2 handflator

Grönsaker – så mycket som kan fyllas i händerna om du kupar båda händer ihop

Kolhydrater – fullkornspasta, bönor, fullkornsris, quinoa – lika mycket som din knutna hand

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s