Making the cut?

Jag har inte bestämt mig ännu men funderar på om jag ska ta till några drastiska åtgärder för att nå mina mål. För att få inspiration så har jag ”once again” läst Jillian Michales Making the cut.

Kort summering över det som skulle gälla mig:

  • BMR= Basal Metabolic Rate = så många kcal förbrukar jag per dag. Räkna ut din BMR
  • Vilken ”oxizider” typ är jag? Av slow, fast och balanced oxizider så är jag balanced. Läs mer
  • Balanced oxidizers behöver: 40 % kolhydrater, 30% protein, 30 % fett, i varje måltid.
  • Mixa både frukt och grönsaker.
  • Bästa grönsakerna; Broccoli, sparris, allt grönt, lök, tomat. Näst bäst; aubergine, rotsaker, squash
  • Bästa frukten; Äpple, bär, citrus, persika, päron, tropiska frukter
  • Bästa kollisar; Quinoa, dinkel, fullkornsris
  • Bästa baljväxterna: Linser, ärtor, kikärtor
  • Fett: Naturliga nötter
  • Olja från Mandlar, kokos, jordnötter, linfrön, solros
  • Ät var 4:e timme
  • ALLA måltider ska innehålla mixen ovan inkl kollisar (hmmm? Hur gör jag nu när det inte alls går ihop med nuvarande lära?)
  • Ät INGEN processad mat
  • Dra ner på saltet
  • Drick mycket vatten
  • Jillian tycker att 4 måltider per dag räcker…
  • Popcorn är ok som snacks? (kan det vara sant????) (inom mina kcal)
  • ALL träning under 30 dagar för att bli av med sista kg ska ligga på 85-100% av heartrate…
  • INTRESSANT! Det står ingenting om att äta ngt före eller efter träning?

 

5 kommentarer Lägg till

  1. Trillingnöten skriver:

    Alltså, varför inte testa i 30 dagar?? Det vore väl spännande. Om det inte funkar som du trott, kan du ju alltid gå tillbaka till det ”gamla” vanliga…kanske gör nåt liknande efter nyår 🙂 Vore spännande! Jag tjuvkollade vikten idag efter två veckor utan träning, med förkylning och himla dålig mat. Inte ett gram gick jag upp!!! What??? Jag hade räknat med 2-4 kg kanske…

    1. fokuseradenergi skriver:

      Åh vad bra du är, Trillis! Jätteglad för dig! Mest glad är jag för att du är frisk igen! 🙂

  2. Ska du ligga på BMR även när du tränar mycket? Känns lite men det kanske är Biggest Loser-style och ger resultat därefter?! Som trillis säger, du kan ju testa en kortare period och utvärdera. Kroppen kommer ju bli chockad i alla fall! Och om hennes upplägg säger kolisar på kvällen skulle jag äta kolisar på kvällen, att plocka från olika upplägg blir bara konstigt (det brukar ju Olga skälla på oss om ;-)). Det låter som ett tufft upplägg men jag säger som smaljeansen: man kan klara allt i fyra veckor (sen kanske man inte ska leva så forever and ever, blir ju rätt enformigt…).

    1. fokuseradenergi skriver:

      Hallojsan Beata! Jillan = Biggest Loser style.. Så du har rätt. Detta är ett 30 dagars program för att bli av med de sista kilona, samtidigt så är jag lite fundersam. Jag tror att mycket är vätska och annat och jag har ju inget ”event” som tvingar mig till formtoppning. Det sliter ju på hälsan och kroppen att göra det, så jag måste fundera vidare. läste noga igenom hennes 30 dagars träningsprogram idag… OUCH, vad tufft.. Säkert 15-20 övningar per gång med många reps (Typ 50 squats per set)

  3. Jösses… fundera igenom det noga i så fall. Om mat/ful/fetmonstret knackar på just nu kanske svaret inte är detta utan att arbeta mer mentalt?

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s