Omega – viktiga grejer

Ni som läser här ofta har nog förstått att jag lätt får inflammationer i kroppen och det vandrar liksom runt . Allt började med olyckan för snart 2 år sedan och nu behöver jag göra smartare val för att må bra. Mina val har sista 14 månaderna varit; styrketräna, konditionsträna, vila mer, stretcha, äta ren kost (för det mesta) Allteftersom mina val har blivit bättre och nya rutiner har ”satt sig” så kan jag ta nästa steg. Jag har under hela den här tiden varit jätte noga med att ta vitaminer och Omega 3. Något jag alldeles nyligen insett är att trots att jag äter så bra så blir det ändå fel.

Bilden visar Omega 3 och Omega 6 intaget i min kost sista 14 dagarna och relationen mellan dessa. I en perfekt värld ska alltså den röda och gröna stapeln vara lika långa och just nu är relationen ca 1:4. Till detta äter jag extra Omega 3 kapslar som varierar mellan 171-300 mg omega 3 fetter per kapsel, jag tar oftast tre stycken. Detta gör ju att stapeln blir bättre MEN då har något geni även stoppat in Omega 6 i mina nya kapslar så jag hamnar tillbaka på ruta 1? Såååå, köp INTE Omega 3 kapslar MED Omega 6 i sig. (linolsyra, gammalinolensyra, DHGLA syra, arakidonsyra (AA). Både Omega 3 och Omega 6 är essentiella och måste tillföras i maten men Omega 6 får jag i alla fall jag i mig enkelt genom att äta; fiberhavregryn, jordnötssmör, sötmandel, kyckling, avokado, dinkel mm.

1. Ät Omega 3

2. Köp inte tabletter som gör reklam för att de innehåller allt (alltså alla Omega ”sorterna”)

3. Om du har lätt att få inflammationer så kanske du ska mata in vad du äter i något verktyg och se hur det ligger till för dig

4. Försök att få i dig Omega 3 rik kost; lax, rapsolja, linfrön.

Jättebra artikel finns att läsa på LevStarkt!

5 kommentarer Lägg till

  1. Nadja skriver:

    Åh vad kämpigt!
    Tips på antiinflammatoriskt som lindrar, i alla fall mina smärtor: Färsk ingefära!
    Ta cirka 10 cm färsk och kör i juicer/råsaftcentrifug blanda ner citron, granatäpple, vanligt äpple, vad du vill.
    Hoppas att du blir bättre snart!

    1. Tack Nadja, synd att jag inte gillar smaken men jag ska prova ändå:-) Gulligt av dig att ta dig tid att skriva detta:-) Ha det härligt!

  2. Jessica skriver:

    Låter som något för mig att tänka på, får inflammationer mycket lätt (är reumatiker men får även andra inflammationer – något senaste veckans bravader vittnar om) brukar äta lite tillskott och vitaminer men har legat lågt ett par månader sedan jag började må illa när jag tog vitaminerna på morgonen. Men det hela går nog att lösa genom att ta dem lite mer strikt samtidigt som jag äter något. Får botanisera lite bland de Amerikanska varianterna sen efter nästa helg 🙂

    1. Hej Jessica! När jag tar vitaminer på tom mage så spyr jag, maken likaså:-) VI tar dem mitt i frukosten så blir de inbäddade i gott lager:) Sov gott! Kram!!

  3. jonecca skriver:

    det var som attan, bra där, tack!

    Good to know, hade ingen aning om det!

    KRAM fantastiska du, jag lär mig sjukt mkt av din blogg, heja heja!

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s