Sötpotatis eller potatis? Båda!

Jag vill börja med att säga att jag äter både potatis och sötpotatis men det är ändå lite roligt att titta på jämförelser? Under mineral och vitamin innehållet så har jag grönmarkerat några av vinnarvärderna – ex C vitamin, magnesium mm. Sötpotatis verkar faktiskt vara superfood? Vad tycker ni?

I diagrammet nedan så är sötpotatis LILA och potatis är RÖTT. Båda är ugnsbakade och väger 100 gram:-)PotatisSotpotatis

Det skiljer väldigt lite i kalorier, men det är andra saker som är intressant?

Sötpotatis:sötpotatis

  • Fibrer 3,3 gram
  • Mineraler:Fosfor: 54mg, Järn: 0.69mg, Kalcium: 38mg, Kalium: 475mg, Magnesium: 27mg, Natrium: 246mg, Zink: 0.32mg
  • Vitaminer: Karoten (A-vit): 11552mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.71mg C: 19.6mg, Niacin: 1.49mg, B2: 0.11mg, B1: 0.11mg, B6: 0.29mg

Potatis:potatis

  • Fibrer: 1,4 gr
  • Mineraler: Fosfor: 31.2mg, Järn: 0.48mg, Kalcium: 3.8mg, Kalium: 467.5mg, Magnesium: 24mg, Natrium: 2.2mg, Selen: 0.1mcg, Zink: 0.4mg
  • Vitaminer: C: 11mg, Folat: 19mcg, Niacin: 1.65mg, B2: 0.05mg, B1: 0.07mg, B6: 0.2mg, Karoten (A-vit): 10mcg, Alfa-tokoferol (E-vit): 0.03mg

Källa är Livsmedelscverket och USAs motsvarighet.

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s