Proteinbollar som mellanmål

Mixa 3 dl linfrön, 3 dl chokladproteinpulver, 1 krm vaniljpulver (obs! ej socker), 1/2 tsk sukrin. I slutet av mixningen (i maskin) så häller man i lite vatten så att det blir som ”chokladbollsmet”. Rulla dem i småbullar och täck dem i kokos. Jag fryser in dem i egen liten plastfoliebit. PERFEKT mellis, kvällsmål mm

Om du rullar detta till 10 bollar så blir näringsinnehållet per styck:

111 kcal – 13 gr protein – 12 gr protein – 1,7 gr kolhydrater

6 kommentarer Lägg till

  1. carinni skriver:

    Hittade just hit via Beatatjatas blogg som jag hittat via Olgas och, ja – du fattar… 🙂

    Såg detta recept och var tvungen att testa det direkt och tack, tack, tack! Så bra mot sötsug och så enkelt! Funderar dock på lite kakao också, en matsked eller två för ännu mer chokladsmak nästa gång.

    Hur stora gör du dina? Jag gjorde på 1/3 smet och fick 24 små, fina bollar. Återigen, tack!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Kakao låter som en kanonbra idé, det ska jag prova:) Jag gör dem stora som chokladbollar (delicato bollar) och äter dem som en mellis. När alla fikar tårta, kanelbulle mm på kalas och plockar jag fram min ”proteinboll”… jag har även testat att göra Olgas ostkaka och nötkaka att ta med på kalas, det är lättare för mig att ta med mig fika än att bara titta på… Jätteglad att du hittade hit!

  2. carinni skriver:

    Åh, så stora – vad gott 🙂 Har du något näringsvärde per boll då? Borde väl funka som vanligt mellis och inte bara efter träning?

    Jag ska göra en ny laddning imorgon med kakao och göra dem större så har man lite olika alternativ. Gör även en variant på Olgas brownie av bönor imorgon, tror jag. Så bra med nyttiga godsaker i frysen och som du säger på kalas och liknande. Duktigt och smart av dig att ta med så.

    1. fokuseradenergi skriver:

      Jag räknar inte kalorier så jag har inget näringsvärde. Jag har varit PT online kund sedan mars tills nu. Från och med september så kommer jag dock ”bara” köpa träningsprogrammen. Dessa bollar är en jättebra mellis och passar inte ensamma efter styrketräning, då behöver du komplettera med en banan. Mina mellisar är antingen; en proteinboll, 1 proteinshake, 1 proteinshake + 10 mandlar, Keso mini med bär, sportknäcke med 2 ägg eller makrill eller tonfisk. Någon gång emellanåt skojar jag till det med Olgas ostkaka eller annat men oftast inte. Jobbet är för stressigt för att hinna det. Är jag jättesugen så gör jag plättar av lite jordnötssmör, 1 ägg, 1 äggvita, 1 msk husk, nypa sukrin. Sedan har jag kesella 1% med lite vaniljarom och bär till det:)

  3. carinni skriver:

    Nej, inte jag heller egentligen – var lite nyfiken över uppdelning protein/fett/kolh. bara, men det är ju rätt lätt uträknat (om man ids). Gjorde stora bollar idag, med lite cankao i istället för vaniljpulver och sukrin. Gott! Nu är jag redo för första veckan på jobbet efter mammaledigheten 🙂 Åtminstone på mellanmålsfronten…. bra med lite tips, jag kör ganska lika som du, men de där plättarna skall provas någon gång. Gjorde dina frukostplättar imorse också, bra alternativ till den eviga gröten!

    Ett gott tips på mellanmål när man är hemma: 2 msk vaniljproteinpulver, 5 msk kesella 1%, 3 msk vatten/lättmjölk och ett gäng (1 dl kanske) frysta bär (tror jordgubb är godast, men även lingon är yummie) och så mixa ordentligt med stav/maskin. Kan slänga på lite mandlar eller valnötter också. Blir supergod glass, lite mer vätska och du har en smoothie/milkshake 🙂

    Jag börjar med Olga 1/10, ser fram emot det – fram tills dess försöker jag hålla mig på banan på egen hand. Vet inte om du minns att Olga tipsade om kettelbelldvd + -bok och kula i julas någongång. Jag nappade och har nybörjat om med det programmet som finns i boken. Roligt!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Tack för superbra tips:) Njut av denna härliga måndag:)

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s