Kosttillskott

Det har varit en ganska erbarmlig höst med mycket snuva och halvsjuk mm. Jag har ju lustläst sista 2 årens Fitness Magazine och Women Health mm och dammsugit idéer till både det ena och det andra och en av de sakerna jag ska ändra är  mina kosttillskott.

Vitaminer och mineraler är livsviktiga för oss, utan dem skulle vi inte fungera varken i vardagen, jobbet eller träningen. Vilka får vi i oss via maten och vilka behöver vi äta från en burk?

VITAMIN A – Överpresteraren, boostar syn, minskar risken för hjärtsjukdomar, boostar immunförsvaret, kan minska hudens åldrande. Denna vitamin ska inte överdoseras då det är farligt..  Bäst att få i sig genom maten ex en skiva canaloupe melon.

VITAMIN B – underhåller vår ämnesomsättning, muskeltonus och vårt intellekt. Folsyra är bra för er som är gravida eller vill bli det. Vi övriga klarar nog att få oss i det vi  behöver genom maten via fullkornsprodukter, sparris och bönor.

VITAMIN C – Förkylningsfighter, antioxidant som tros boosta immunförsvaret och jobba emot hjärtbesvär och ögonsjukdomar. Med denna vitamin så läker vi snabbare och kan bekämpa lite rynkor. Förmodligen får vi oss tillräckligt genom maten såsom citrusfrukter och broccoli mm. Jag tänker dock ta C vitamin brus i några månader för att ge kroppen lite hjälp.

VITAMIN D – Den mest ”hippa” vitaminen just nu. Lite av en mirakel tablett som tros reducerar risken för bröstcancer med så mycket som 50% och den skyddar oss från livmoderscancer och diabetes. D vitaminen hjälper oss att ta upp kalcium och spelar en central roll för våra muskler. Förmodligen behöver vi alla ta en sådan här tablett för vår mat innehåller väldigt lite (mjölk, apelsin juice och lax) Jag har köpt dessa vitaminer idag och tänker ta en tablett om dagen.

KALCIUM Viktigt för starkt skelett och vi borde äta detta redan nu. Denna mineral hjälper oss även att berika nervsystemet. Vi får inte i oss tillräckligt via mejeriprodukter och borde ta tabletter enligt vetenskapen.  Jag har INTE köpt några tabletter ännu,men borde?

JÄRN För lite av denna mineral ger oss järnbrist och försvagar vårt immunförsvar. Vi kan få oss i detta tillräckligt via maten genom att äta rött kött, steka maten i gammal järngryta, berikade gryn och flingor mm.  Om du inte äter ngt av detta så kan köpa järntabletter men det är INTE bra att överdosera..

Förutom D vitaminen så ska jag även börja äta Probiotika som Happy Cissiness rekommenderade på sin web för ett tag sedan. Varenda tidning pratar om detta mirakel just nu, och jag behöver få vara frisk ett tag 🙂

Hur tänker ni? Kram!

6 kommentarer Lägg till

  1. HelenaE skriver:

    Jag tänker ungefär som du. Egentligen skulle jag helst inte ta några tabletter och tillskott alls men känns som det är svårt att fylla upp behovet utan. Särskilt kalcium när man inte äter så mycket mejeriprodukter. Förutom kesella och keso då… Ska bli spännande att se hur det går för dig nu, om räknandet av kalorier ger resultat. Hoppas! 🙂

    1. fokuseradenergi skriver:

      Jag ska försöka bli ”friskare” med mina piller 🙂 Jag känner mig redan lättare, säkert för att jag vet att jag ”sköter” mig nu 🙂 Kram!

  2. Therese skriver:

    Jag tar Apotekets vitamin sport den innehåller det mesta. Sedan tar jag omega 3 dagligen. Vid träningen tar jag kre-alkalyn före och bcaa efter träningen tillsammans med vassleprotein och kolisar.

    1. fokuseradenergi skriver:

      BCAA är inget jag känner till, tror jag? Berätta mer:)

  3. Therese skriver:

    Det är dom 3 viktigaste aminosyrorna. De hjälper musklerna att återhämta sig snabbare efter hård träning och förhindrar att muskelmassan bryts ner och bibehåller massan i stället! Det är bra för fettförbränning, minskar trötthet.. Det finns massor att läsa om de inne på proteinbutiken.se

  4. fokuseradenergi skriver:

    Jag ska kolla upp det, tack Therese! 🙂

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s