Torsdag

Godmorgon kompisar!

Jag har börjat komma in i semester-mode och kliver sällan ur sängen före 7.30-08.00, undrar hur jag ska fixa att gå upp kl 5 och träna och jobba igen?

Aminosyror + kaffe och sedan träning!

Idag var det rehab överkroppsträning + mitt magdödarpass och i eftermiddag har jag ett HIIT pass för att sedan vila imorgon.

  • Starta 3 minuter med nacken i redcord för att aktivera nackmuskler
  • Stående planka i perfekt ”form” i redcord för att hitta balansen och ”formen” och ”mitten”
  • Crosstrainer 5 minuter

Cirkel 1 – Redcord/matta – 8 rep – 3 varv

  • Superman (gå igenom) (endast för att få ordentlig genomblödning i axlarna) (redcorden gör att musklerna inte hjälper till utan att redcord banden leder övningen perfekt så att det bara bli en genomströmning)
  • Stående planka med en rak arm i redcord (kom ihåg rak profil) (menlös övning för alla som inte har problem som mig)
  • Stå med foten bak på träningsbänk som inför bulgariskt utfall men sätt handen bakom nacken och gör axelrotation så långt bak och så långt fram man kan komma. (Viktigt att få med hela  kroppen)
  • Stå på alla fyra – sätt ena handen bakom nacken med armbågen rakt ut, gör rotation och låt hela bålen följa med.
  • Ligg på mage på golvet. Benen lite isär, armarna med 90 graders vinkel i armbåge. Lyft upp (ryggträning med stabilitet för axlarna)
  • Samma som ovan men lyft bara ena axeln i taget.

Cirkel 2 – 8 rep – 3 varv

  • Skivstångsrodd med omvänt grepp
  • Shrugs med skivstång (framför kroppen) Lyft axlarna bakåt snarare än uppåt, tänk på att skulderbladen ska nypsa)
  • Bicepscurl med lättare hantel
  • Tricepspress med hantel med knä på träningsbänk (pressa bakåt) – vågade öka lite på vikterna idag
  • Rodd med kettlebell med ena knät på träningsbänk

Mage/Core:

Cirkel  – 3 varv

  • Bålvridning stående med medicinboll – sida till sida – 20 st per sida
  • Rysk vridning med medicinboll – kläm fast medicinboll mellan benen, ligg på rygg med armarna rakt ut som i ett kors. Gå ner med benen åt höger och sedan vänster. 10 st per sida. Stanna till uppe varje gång (nederdel mage, sneda bukmuskulaturen) (När ni ligger på golvet så flytta benen från dig med knäna i 90 grader vinkel så blir det såååå mycket jobbigare)
  • Bensänk med pilatesboll (Ligger på rygg, benen rakt upp med medicinboll emellan fötterna, gå ner med raka ben, stanna precis ovanför marken, gå upp igen) 8 st
  • Stå rak med kettlebell i ena handen och gå upp och ner med den längs sidan, byt hand och gör samma sak. 8 st per sida
  • Fällkniven Special (fötterna i redcord 10-15 cm över golvet, bröst/överkropp på pilatesboll med händerna endast för balansen i backen)
    • Rak fällkniv 8 st
    • Fällkniv åt sidorna 8 st

Sedan hann jag bara med stretch för det här passet tar tid!

Nu äter jag grötplättar med kanel och banan och MASSOR av vitaminer! Jag är inte riktigt mig själv, jag är trött, konstant hungrig och lite svag och allmänt menlös! Idag ska jag äta fler mellanmål och fokusera på att ge kroppen bra saker.

Annars blir detta en hemmapysslar dag: Göra soppa inför kalas imorgon, göra tårta förutom garneringen (gullungen har bakat bottnarna i helgen och imorgon så dekorerar han, men jag ska sätta fyllning emellan idag så att det blir göttigt – Gullungens egenpåhittade tårta), tvätta, byta lakan, beställa saker från Gymgrossisten för ordern från i förrgår har försvunnit, leta porslin (våra tallrikar har för mycket lossade bitar..) osv osv

Vad gör ni idag? Hur mår ni? Kraaaaam!

12 kommentarer Lägg till

  1. Känner mig också allmänt menlös faktiskt! Tror jag behöver vara noggrannare med dagsljus, denna veckans mini-utmaning är ju att komma ut på promenad dagligen och det har jag varit, morgon-pw precis. Ta dig en sån där lugn skön stund i soffan också. Brasa, bra bok (inte kurslitteratur!) eller tv-serie att grina lite till 😉

    Morgon-pw här som sagt, nu frukost och så måste jag jobba några timmar. Torsdagsstädning och träning såklart. Funderar på att byta styrkan mot yogan, känner mig lite rossligare i halsen igen idag och hade tänkt mig ett styrkepass med rätt bra flås. Får se!

    (en miljon grymma idéer fick jag på min morgon-pw. Vad har du satt igång egentligen?! :-))

    1. fokuseradenergi skriver:

      Ledsen att höra om rossligheten, men glad att höra att idéerna sprutar 🙂 Det finns en jättebra bok ”How successful people think” och det handlar mycket om att ta sig tid att tänka. En morgonpromis är ett bra sätt att tänka i lugn och ro 🙂 Jag ska glida runt och göra mina saker med talbok i öronen, just nu lyssnar jag på Landsförrädaren, sååå spännande. Jag ska beta av måsten nu och sedan lyder jag ditt råd, brasa och tv-serie! Kraaaam!

  2. stepup2fitness skriver:

    God förmiddag!! Semesterläge hos mig också, idag är mannen hemma och då har jag fått sova länge och får träna ifred 🙂 Idag väntar vi besök från Malmö med en liten nyfödd och jag vet vad jag gör när en bebis är i närheten, intar gulla -mode 🙂
    Men först träning, städning och gärna en liten promis i blask ( det snöade igår kväll och nu töööar det ) Ha en bra dag vännen!! KRAMAR!!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Bebisbesök!! HÄrligt! 🙂 Det får jag imorgon, jag gullar och pratar fjantigt och äääälskar att hålla bebisen och sedan blir jag sååå ledsen när de ska åka hem.. Markus lillasyster bor långt upp i Norrland så vi ses inte så ofta. Nu ska jag bädda rent och plocka in rena kläder, jag har hunnit massor! Nu ska jag försöka få med mig maken (på lunchen) till Cervera för att köpa nytt porslin. Massor med kramar från halt och kallt Gävle utan snö!

  3. bodycomf skriver:

    Ja, det där med att kliva upp… Efter åtta månaders mamma”ledighet” undrar jag också hur det kommer kännas att ställa klockan. På måndag vet jag… Brasa, åh jag är avis! Jag sitter i våran kalla källare, men det är åtminstone lugn och ro här 🙂 Har kört dagens pass, mitt var också långt. Störigt, för då stretchar jag ännu mindre. Grrr… Ha en skön ”hemmafixarpysseldag”!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Förmodligen får du en tuff vecka nästa vecka, Helena! Bäst att vara inställd på det i alla fall. Vi pratade om det igår kväll, att vi bara ska jobba, träna och köra resten av livet lugnt tills vi blir piggare igen. Det måste vara mörkret och snöbristen som tar knäcken på oss. Har aldrig varit med om så här mörkt och dystert. Vilket OTROLIGT pass du har kört idag och den här veckan. IMPONERAD!!!!

  4. Maria S skriver:

    Hej, härligt det låter att få vakna av sig själv vid 8. Här var det vanlig tid när lillen vaknade 6, men han kan se på tv så ligger jag kvar. Igår sov han dock till 8 så då fick jag sovmorgon 🙂 min tjej kan sova lite längre. Men tröstar mig med att det är bra att de vaknar skapligt nu när det snart är dax för dagis igen 😉
    Jag har vila på schemat, känns skönt. Väntar lekbesök i em och ikväll ska jag rida. Har inte gjort det på 3 år då vi sålde vår häst. Jag har haft häst i 17 år innan vi sålde.
    Ha en skön dag!
    Kram

    1. fokuseradenergi skriver:

      Timothy har ALLTID vaknat jättetidigt men sista dagarna har börjat sova tills 8.30 också (hos pappa alltså) så kanske han börjar bli större? Jag gillar ju mornar så att jag inte missar för mycket av dagen.. Vad härligt att du ska få rida, vilken träningsvärk du kommer att ha imorgon, fniss. Önskar dig superhärlig dag! Kram

  5. Therese skriver:

    Hej hej!!! Här har varit veckans sista styrkepass, rygg. Det är synd att det är lite svårt att hitta bra ryggövningar hemma, denna dag skulle varit på gym. Men men, det får bli om en 10 år. 😉 Nu ska jag kolla vidare på din blogg efter low-carb bröd till pizzabotten. Blir vårt mys idag och resten äter vanlig pizza. Dock lyxar vi till med parmaskinka, mozzarella, solt. tomater. Ha det så mysigt i morgon. Vi själva ska ha 1-års kalas för lillemannen den 20:e. Vad detta år sprungit iväg. Redan 1 år den lille killen. Kram

    1. fokuseradenergi skriver:

      Då fyller din gullis 2 dagar före mig! 1 års kalas är bäst! Kan du inte köra rodd övningar mm med hantel, skivstång, kettlebell? Jag ska äta low carb pizza på lördag:-) Yummie! Hoppas att du får god middag och mysig kväll! Kram!!

      1. Therese skriver:

        Tack, rodd har jag i programmet. Men idag har jag skruvat ihop mina nya hantlar och då kan jag köra en-arms rodd med lite tyngre hantel. Min 12 kgs kb är för lätt. Pizzan var jättegod, mums!!!! Kram

        1. fokuseradenergi skriver:

          Vad roligt att höra Therese 🙂 Vi får leta upp lite bra hemmaövningar, och dela med oss:-) Kram!!!!!!

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s