Fredag och vilodag

God morgon!

Härligt med fredag! Idag har jag vilodag och vore det inte för jobb och gullunge som ska till skolan så hade jag nog kunnat sova tills imorgon!

Nu äter han frukost och jag ska ner och baka klart dinkelbrödet för imorgon bitti. Igår kokade jag hel dinkel till brödet och igår kväll satte jag degen.  Allt ska vara klart tills arbetsdagen börjar.

I sista numret av Oxygen så fanns det 2 superintressanta saker som jag tänker på idag:-) 1) En chokladkaka (mjuk) som jag nog ska göra till lördagsgodis imorgon och 2) Prat om intervaller.

Jag läste lite slarvigt första gången jag läste tidningen och förstod att det mest avancerade var att ligga på 4-5 min MAXA och 1 min återhämtning, före man maxar igen. Jag hade bestämt att det ska jag prova imorgon. När jag läste artikeln igår igen så inser jag att jag läst lite galet, tror jag 🙂 1) Fokus var på fettförbränning 2) Intervallerna är INTE på maxpuls utan 7-8 i intensitet och återhämtningen på 4-5
(1=ligger på soffan, 5=lätt jogg, 10=galet jobbigt i maxpuls)
Så nu känns dessa inte alls så jobbigt? Min tolkning i puls är att ligga i pulszon 4 i maxningen och pulszon 2-3  i återhämtningen. Tolkar ni det så också? Imorgon provkör jag gärna i alla fall. I så fall vill jag köra passet Fat Meltdown på 45 minuter 🙂 (Eftermiddagspasset, förmiddagen ska jag köra ben)

Jag har inte återkommit om maten ännu, men jag vill känna efter hur det funkar för mig. Min kropp verkar känsligare för kalorier än er andra och jag har ju legat ganska lågt även om jag inte ”räknat” kcal på länge. Men jag såg att program på TV om ätstörningar och det var en person som åt 1300 kcal om dagen och de jämförde det med näringen för en bebis, och det var ett wakeup call. Inte jag vill äta som en bebis och träna som en galning? Det är INTE vad jag vill stå för, så nu försöker jag göra om och göra rätt och vill lägga på mig mer muskler, må bättre, vara starkare mm men helst inte gå upp i fett. Basen är mer än vanligt att ”eat clean”, men mindre förbud (inom att äta rent), avslutar kvällen med mellanmål (casein eller kesella-mellis) och ta ex en remake av Live IT Love IT kaka om jag är sugen på kvällen. Jag försöker helt enkelt vara snällare mot mig själv (2012 var ju ett kärlekens år:-)) . Mina fria måltider imorgon blir en eat clean chokladtårta och hemmapoppade popcorn tror jag, frukosten blir hemmabakat dinkelbröd mm. Frågor? 🙂

Nu ska jag ta tag i bröd och annat före arbetsdagen börjar. Hur mår ni? Vad händer i ert liv? Massor med kramar!

26 kommentarer Lägg till

  1. Pia skriver:

    Kloka funderingar kring mat. Jag tror att jag ibland också äter för lite. Räknade kalorier en tid, men slutade då jag bara blev stressad av det.
    Vill gärna ha recept på chokladkakan. Idag ska jag träna en kb-cirkel och en mag-cirkel. Imorgon är det vilodag. Ikväll blir det fredagsmys med sushi och champagne, längtar…

    1. Låter som härligt fredagsmys, Pia 🙂 Jag lägger ut receptet imorgon förmiddag. Ha det supermysigt!!!

  2. Trillingnöten skriver:

    Det här med maten är en gåta! HUR ska man äta,, VAD ska man äta, NÄR? Jag verkar också vara lite extra känslig för vissa saker. Kolhydrater t ex. För många kalorier. Just nu experimenterar jag också. Lägger till lite mer kolisar än tidigare, och utväderar vecka efter vecka. Det ska bli kul att följas åt! Det märks att man blir lite modigare faktiskt nu när man har fler verktyg. Man vågar experimentera lite. Ser fram emot chokladkakerecept och annat! Ska kanske testa din low carc.hamburgerbröd i kväll!

    1. Jag inbillar mig att jag har en plan för mig nu, Trillis. Det vore fantastiskt att hitta en bra balans som ger massor av energi och styrka 🙂 Hoppas att du blir supernöjd med hamburgarna ikväll, här blir det texmex med gullungens guacamole.. Han ändrade ingredienslistan igår för handlingen, ska bli spännande… Kram!

  3. Beatatjata skriver:

    Känner igen mig i att kunna sova till imorgon men lite högre energinivåer idag, tack o lov!

    VAR är min oxygen?! Jag vill också läsa… Ska bli kul att se din utvärdering av intervallerna sen. Jag körde intervaller imorse, lite lättare sådana (var tanken iaf) med typ 2 minuter återhämtning, 1 min max. Tanken var att komma ner ordentligt i puls mellan maxningarna så att jag inte ligger så högintensivt hela tiden (som sist) men det var jättesvårt! Jag kom upp i typ 180 i puls under intervallerna men hade jättesvårt att komma ner mellan, låg på 165-170 för det mesta (tills pulsklockan dog, den var inte laddad :-)). Tyder väl på att jag inte har så bra kondition :-). Ska fortsätta experimentera och läsa på ang pulsträning, är intressant!

    Intressant ang maten också, vill läsa mer framöver när du testat ett tag och utvärderat. Låter klokt att vara lite snällare mot sig själv. Kanske är du känslig mot kalorier för att du legat såpass lågt så länge? Det tar tid för kroppen att ställa om, testa ett tag och stirra dig inte blind på vikten utan mät och ta bilder också så att du ser om kroppen svarar bra på förändringen.

    Ha en härlig fredag!!

    1. Hej Bästa Beata! Jag väger mig typ 5 ggr per år, så risken är mindre att jag råkar ramla på vågen 🙂 Jag tar dock lite kort då och då och tittar. På kortet igår ser jag rolig ut med 2 blåa tejpade axlar (tejpen är blå) Jag känner mig lite biffigare fast på ett bra sätt, jag ser muskligare ut utan kläder men kläderna sitter bättre. Det är fantastiskt att äta en apelsin till yoghurten på morgonen efter att i princip inte ätit någon frukt alls förra året mm.. Kram och njut av fredagen!

  4. Jenny skriver:

    Hejja Lotta!! Jag tror att din kropp kommer må toppen av fler (bra) kalorier. Många kramar och trevlig helg!
    /Jenny

    1. Trevlig helg Jenny!!! Kram

  5. AmandaP skriver:

    Intressant det där med intervaller, har ju inte tidningen, så jag litar på dig, ska ut på löpbandet och prova direkt!
    Jobbigt det där med maten, det som funkar för en behöver inte funkar för en annan!
    Men jag tror oxå att det kanske inte är fel med lite fler kalorier, du tränar ju väldigt hårt/ mycket. Jag äter nog mer än vad du gölr, men så är vi ju olika! Kulm att höra hur du tänker, är så tacksam för att du delar med dig.
    Skönt att kunna jobba hemifrån, jag är ledig i dag, extra skönt när det är fredag!
    Stor kram till dig

    1. Jätteskönt att jobba hemma! DInkelbrödet bakat före jobbet startar, tvättmaskinen gick, robotdammsugaren Rut har gjort rent huset mm så imorgon blir det en lugn och härlig dag med 2 träningshöjdpunkter 🙂 Jag ska återkomma om intervallerna. Kramisar!

  6. Maria S skriver:

    Hej, äntligen fredag, det har varit en lång tung vecka rent motivationsmässigt men lite bättre nu 🙂 precis kört styrka för ök. Ikväll väntar Beatas tacogratäng, mums!!! Imorrn åker barnen till farmor, jag ska rensa källaren och städa mitt gym, träna och umgås med mannen, det blir mysigt! Sen på söndag blir det underbart att få hem småttingarna igen 🙂
    Kram

    1. Hej Maria! Smaskigt med Beatas gratäng, gillar nästan alltid hennes recept så jag tror att vi delar smaklökar 🙂 Jag har också haft en tuff vecka mentalt och är sååå trött. Hoppas att helgen råder bot på detta för oss båda. Skönt för dig med egen tid imorgon med maken. Önskar dig supermysig helg!! Kram!

  7. bodycomf skriver:

    Hej! Ja, 4-5 min maxa lät ju omöjligt!!! Gud, man skulle väl ha farit av till slut?! Nästan vad jag höll på att göra imorse trots att jag ”bara gick” på bandet… Hoppas du kan vara lite friare i din kost men ändå trivas, att du hittar det som funkar för dig. Idag festar jag loss på surdegsbröd hela dagen lång 🙂

    1. Fnissar lite här, Helena. Jag har liksom sett framemot att testa den utmaningen i helgen, med maxpuls 5 min osv. Äntligen ngt galet jag klarar med mina axlar mm:-) Men jag hade ju som sagt läst fel.. Glad att du äter gott surdegsbröd idag, det ska jag äta till frukost imorgon. Idag är jag poppis hemma när jag bakat favoritbrödet:-) kramisar!

  8. stepup2fitness skriver:

    Hej bästa Lotta. Nu är jag hemma och ser att jag har missat mycket 😉 Har haft en hektisk dag, alltid så när man har varit hemma, vab igår. Hoppas du har en bra dag.
    Har inte hunnit läsa Oxygen ännu, bara bläddrat, hoppas hinna mer i helgen.
    När det gäller kosten så tycker jag att ditt resonemang låter mkt klokt. Jag tycker du äter mkt bra , har alltid gjort och tror inte du behöver ändra så mycket egentligen.
    Nu ska jag läsa tidigare inlägg! KRAMAR!!

    1. Inte så stor skillnad som du säger, Betty. Bara lite mer och gärna ren mat även på de fria måltiderna.. Kramisar!!!

  9. Elgot skriver:

    Jag kan mindre om kost än du så jag vill inte uttala mig så säkert om sådana saker. Men nog låter det klokt i mina öron! 🙂
    Jag hoppas att det fungerar och du får kraft och energi till muskelbyggande och ökad förbränning med ett större intag. När man äter BRA saker och tränar hårt som du gör så borde kroppen använda det på bästa sätt, dvs bygga. Ska verkligen följa den här utveckingen med stort intresse!!
    Ha en härlig helg Lotta. Kram!

  10. Tack Elgot. Har identifierat en ny muskel idag, bulor på höfterna.-) Vet inte om det är så snyggt men det är ju muskler i alla fall:-) Önskar dig SUPERHÄRLIG helg! Massor med kramar!

  11. Jessica skriver:

    Härligt att höra att du tänker vara lite snällare mot dig själv! 🙂 det kan ju faktiskt vara så att du legat lite lågt, och då uteblir ju resultaten också. Tror du kommer hitta en bra balans snart! 🙂

    Låter som härliga intervaller! Ser fram emot art höra hur det var!

    1. Jag har gått upp i vikt när jag har ökat kaloriintaget förr, och jag gick UPP i vikt av Olga och hennes kost, så jag har annorlunda kropp:-) Men nu är det nya tider och nya kostupplägg! Njut av helgen Jessica! kram!

  12. Annie skriver:

    Hoppas brödet blev bra, låter himla gott. Skall försöka planera in att ta mig tid för det en dag.

    Man måste prova sig fram med maten för att hitta sitt eget optimala sätt, inget passar alla. Dock är det viktigt att få i sig ordentligt med mat och kalorier när man tränar som du gör.

    Hoppas nu får en fin helg! Kram

    1. Tack Annie! Önskar dig detsamma:-) kram

  13. Ann-Louise skriver:

    Ja det där med maten kan vara ett problem… men det är viktigt att inte äta för lite. Bra att du tänker vara snällare mot dig själv! Jag har nyligen börjat med att rensa dåliga saker efter att ha köpt en kostrådgivning av Olga och vissa saker saknar jag inte alls – jag är förvånad! Och jag kan oxå känna mig illamående och konstig om jag har ätit ”fel” typ kolhydrater. Ändå är det svårt att låta bli ibland…

    Skönt med helg, förhoppningsvis blir det lite städat och lite shoppat 🙂 Och så lite träning förstås och massor av mys med barnen! Ha en bra helg – kram!

    1. Det låter som en bra helg, Ann-Louise! 🙂 Jag vill förtydliga att jag äter bra men jag äter för lite. Men du kanske tänker på tårtbiten förra helgen som var fri måltid? Då mådde jag inte bra i magen… Önskar dig en supermysig helg och att du får tid med både mys, träning och nyttigheter! Kram

      1. Ann-Louise skriver:

        Hej igen, jag menade inte att du äter dåligt – inte alls! Bara lite för lite. Det där med illamående och dålig i magen var bara menat att jag känner igen mig i det, INTE att du äter dålig mat. Jag är ledsen om jag uttryckte mig fel, det var inte alls menat så! Kram till dig

        1. Ingen fara, Ann-Louise, ville bara vara tydlig:-) Kram! Njut av härlig söndag!

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s