Min 12 veckors utmaning

De flesta som känner mig vet att jag alltid har något mål jag vill uppnå men/och ofta har jag ganska bråttom att ta mig dit. Men om jag vill ändra saker på RIKTIGT så behöver det få ta sin tid och därför så bestämde jag att 12 veckor är lämpligt. Vad är det jag vill uppnå? Jag har alltid tränat massor och varit manisk med maten men har kanske inte alltid fått balansen att fungera. Förra året var jag med om en olycka som vände upp och ner på kroppen och vikten och hormoner och efter det så är jag lite ”mulligare” och har former på vissa ställen jag inte vill ha. 31 december 2010 så bestämde jag mig för att ett långsiktigt grepp och började med att ändra maten och kosten, dock var det konceptet väldigt trist efter 2,5 månader och kände att jag inte ville leva så. Efter en artikel i någon tidning så hittade jag Olga Rönnberg (http://blogg.mama.nu/olgas-blogg/) och bestämde mig för att köra det konceptet i stället. Jag har tränat och ätit så gott som perfekt med hennes program sedan slutet på mars 2011. Jag hade förhoppningar om att gå ner i vikt och öka muskelmassan för att kompensera de varaktiga men jag fick efter fallet. Vikten har inte påverkats alls (jag är inte överviktig). jag har ett BMI på 21,3. Dock känner jag att kroppen gillar nuvarande kostprogram och träning. I mitt fall så har Olga fått lägga kraft och energi på att TA BORT träningar och tvingat mig till träningsfria dagar, då det varit jättejobbigt för mig att ”fuska” vissa dagar.

Så mina mål för 12 veckor (idag började vecka 5)

  • Stark mage med synbara muskler utan putmage (tyvärr inte muskelput utan skinnput)
  • Starka armar med synliga muskler och utan gäddhäng (jag är ju ändå tant)
  • Stark kropp som orkar mycket i både livet och träningen
  • Storlek 36-38 på kläder (jag har 38 idag  men vill gärna gå ner till att 38 är lite stort)
  • Äta 6 bra måltider om dagen 6 dagar i veckan JÄMT utan att tänka och varken svälta mig eller frossa
  • Unna mig det lilla extra på sjunde dagen utan att må dåligt för det (jobbigt, jobbigt)
  • Träna hårt men inte alla dagar utan respektera vila
  • Balans i liv och jobb

Ja, jag tror att det var mina mål:-) För att säkerställa att jag når dit så skriver jag i en liten bok varje kväll om vilka fem saker jag måste uppnå dagen efter för att jag i förlängningen ska klara mina 12 veckors mål. Sedan läser jag igenom varje kväll och berömmer mig själv eller lovar bättring:)

Jag vill sååå gärna veta mer om dina mål!?

5 kommentarer Lägg till

  1. Wow, ambitiöst, och du kommer klara det galant! Som du säger, med fokuserad energi når man det man vill ha… Balans är väl nyckelordet för de flesta av oss. Inte lätt!

    Mina mål har du nog någorlunda koll på 😉

  2. fokuseradenergi skriver:

    Tack Beata, vi stöttar varandra för att nå våra mål:)

  3. Julia skriver:

    Låter fantastiskt!
    Vad duktig du är Lotta! Mina mål är att rida minst en gång per vecka för att få träning, egen tid och frisk luft på en gång. Det stärker hela min kropp så att jag mår bra. Där imellan behöver jag köra ett tränings pass med styrka och ett med kondition så skall hela kroppen må spm jag vill. ;o)

    Mer än så vågar jag inte sätta upp, för då kommer jag ej att klara det. Äta mer hälsosamt jobbar vi på hela familjen och det går mot rätt håll.

    Julia

    1. fokuseradenergi skriver:

      @Julia – Jag har tagit ett mål i taget, och det kan jag rekommendera:-) Baby steps:-) Min gullunge är 10 år och nu har jag mer frihet än jag haft tidigare, jag kan ha större mål och sträva högre. Dit kommer du oxå när tiden finns:) Kram och tack för inlägg, Julia:)

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s