Livet snurrar på

Hej  alla gobitar!

Det är svårt att hinna göra eftertänksamma och smarta inlägg kl 6-7 på morgonen medan jag gör allting annat. Det är mycket som snurrar i huvudet just nu på nästan alla plan i livet. Jag känner mig inte orolig att tappa kontroll på varken mat eller träning dock, rutinerna sitter och jag är ”lagom” bra på det. (Dvs säkert galet bra jämfört med många ”vanliga” människor, men ganska snäll jämfört med hur jag brukar vara)

Träningsplaneringen har ni redan sett. Jag vill bygga större och starkare muskler men inte så gärna att jag inte har tid att göra roliga saker såsom söndagslöpningen med maken och intervaller i veckorna:-) Jag kommer att prova att variera styrketräningen med tungt och få rep varannan vecka, och lite lättare och fler rep varannan. Något måste jag göra fel eftersom jag inte får de resultat jag vill ha så det ska analyseras och finurlas. Dock är jag fortfarande begränsad att köra riktigt tungt på grund av axlarna, även om de är bättre.

Angående kosten så har kostrådgivningskursen berört mig… Jag vill säkerställa att jag ger kroppen allt den behöver, jag vill verkligen ha gjort smarta val och minska risken för cancer, hjärt- och kärlsjukdomar, struma mm. Så jag äter mer varierat, mer färgglatt och är mer noggrann med äta minimalt med tillsatser. (även om det såklart händer..)(Och jag får nog i mig min dos av tillsatser i proteinpulver mm… ) Jag skulle gissa att jag fortfarande äter ca 1900 kcal idag och fördelningen 40% protein, 30% fett och 30% kolhydrater (dock färre kollisar vissa dagar, då kanske 20%)

Protein: Jag ser till att vi äter både kyckling, kött, fisk, ägg varje vecka på ett bra mixat sätt

Kolhydrater: Jag äter fiberhavregrynsgröt, fullkornsris, quinoa, sportknäcke, bönor frukt (grapefrukt, apelsin, äpple, päron), bär, och massor av grönsaker (lök i synnerhet:-))

Fett: Jag har nog dragit ner på fettet litegrann, men det varierar från dag till dag. Bra fett i min kost; Avokado, nötter, rapsolja, kokosfett. Jag har koll på mitt Omega 3 och Omega 6 intag och kompenserar med ca 2 gram Omega 3 per dag i tablettform.

Vitaminer och mineraler: Som ovan; frukt, grönsaker, bär, fullkornscerealier, bönor. Jag tar tillskott som D vitamin och kalcium under vinterhalvåret samt multivitamin.

Jag tänker på att äta jodberikat salt för det lilla salt vi använder.

Är jag hungrig så äter jag:)

Jag har med mig mellisar varje dag; Mellis 1) 1 burk kesella 1%, 1 frukt och kanel och Melllis 2) Proteinshake och 1 frukt + ibland 1 tsk jordnötssmör.

Kvällsmål: Oftast Kesella med frysta bär i mixer som blir som glass.

Helgmys: Lördagsfrukost är antingen amerikanska pannkakor eller hembakat dinkelsurdegsbröd med kokt ägg. Godis lördagkvällar och ibland även fredag är luftpoppade popcorn som ibland har lite smält smör på sig, några jordnötter. 1 cl single malt whisky brukar jag lukta och smutta på.

Nu ska jag gå och hjälpa gullisen att installera klart sitt program och snart blir det nog att sova, jag är heeeeelt slut!!!

Har ni frågor så lovar jag att svara:-) Kraaaaaaaaaaaaaam!

16 kommentarer Lägg till

  1. Trillingnöten skriver:

    Det är trixigt att komma fram till hur man får bäst resultat. Samtidig är det spännande att pröva sig fram tycker jag. Man lär sig hela tiden nåt nytt! Långsamt leder också någonstans 🙂

    1. Så sant så sant, Trillis! Kram!

  2. bodycomf skriver:

    Hm… jag funderar lite över upplägget. Varför varannan vecka tungt och varannan vecka lättare? Jag tänker att det snarare motverkar än hjälper dig att nå målet. Men äsch, jag kan förklara hur jag tänker i ett mail istället, om du vill? Blir så långt här annars… Kram och trevlig kväll!

    1. Hej Helena! Jag ser jättemycket framemot mailet! Kram!

  3. AmandaP skriver:

    Jag tänker på inlägget hos Trend och Träning, har du läst det? Hon kör ju 2 veckor många rep, 2v mellan tungt och 2v riktigt tungt, och hon har ju väldigt fin kropp, så varför inte?!
    Men såg att Helena hade någon tanke kring detta, hade varit roligt att höra….
    Jag vill inte heller ge upp löp och intervallerna, lite roligt måste vi ha. Jag tror; om vi tror på det vi gör, så kommer resultaten:-) stor kram till dig!

    1. Japp, jag har läst det Amanda. Läste även i några olika Oxygen nummer om att byta rep och vikt varje vecka (eller kanske varannan) för att det stimulerar muskelmassa tillväxt…:-) Kramisar! Nu väntar vi med spänning på Helenas mail:-)

  4. Ann-Louise skriver:

    Å, jag borde oxå lära mig mer om kosten… Vad är det för kurs du går? Och vad ”blir” du när du är klar? Låter i alla fall spännande och säkert väldigt nyttigt! Jag är en liten bit på väg när det gäller mina matvanor, men låååångt ifrån ”klar”! Det är svårt att lära en gammal hund att sitta 😉

    Ska oxå lägga mig alldeles snart. Det gick bra hos ”ryggmannen” – jag var väldigt stel nertill i ryggen men han fick till det ganska bra. Det knakade lite över bröstryggen oxå, precis som jag trodde, men nu känns det lite bättre där. Fick ett par övningar att göra hemma och en ny tid nästa vecka. Jag ska absolut skaffa mig ett kvastskaft och köra mobilitetsövningar! Kram!

    1. Hej Ann-Louise! Jag läser till diplomerad kostrådgivare och när jag blir klar s å blir jag precis det:-) Även om det bara är en hobby. skratt. Skönt att det gick bra hos ryggmannen, jag ska också köpa kvastskaft.. MASSOR med kramar!

  5. Emma L skriver:

    Jag är också jätteintresserad av vad Helena har att säga. Orkar du dela med dig sen blir jag jätteglad. Jag funderar mycket på hur jag ska lägga upp min träning när Olgatiden är slut vilket den är några dagar in i maj. Det känns jätteovant att SJÄLV planera träningen. En sak jag dock kommer ta med mig är ju alla benövningar jag gjort. Bara att fortsätta för att behålla de resultaten. Blandat med en massa annat förstås. =)
    Kram

  6. Samma här, vill gärna veta vad Helena skriver!! Försöker också variera, men har kört två veckor medel och nu tänker jag köra två veckor tungt. Det där med maten är ett kapitel för sig, önska man hade sån koll som du har, Lotta, jag får jobba på det! Har i alla fall lyckats hålla mig på den smala vägen några dagar nu så det finns hopp!!

  7. malin skriver:

    Delar helt och hållet dina tankar kring kosten 🙂 Spännande kurs, vad är det för kurs? är det något man kan läsa distans? Vad har du läst för böcker i kursen? något du kan rekomendera om man själv vill bli kunnigare på den fronten? Har varit in här förut, minns dock ej om jag lämnat kommentar då, hittat hit via olga som även jag varit pt-online kund hos :-)Kul att läsa om träning och kost, precis vad jag själv är intresserad av också!

    1. Tack Malin!:-) Kul att du har hittat hit. Det finns massor av bra böcker i ämnet men jag vet inte riktigt hur mycket du har läst innan? Bra start kan nog vara att läsa Ät, träna, prestera av Fredrik Paulun? Ha det superbra!

      1. malin skriver:

        Har väl egentligen inte läst så mycket böcker om kosten. Mest internet och andra bloggar som skriver mycket om det :-)) Men tack för tipset, ska kolla efter den boken och börja med den!! Tack detsamma!

  8. Det där låter ju väldigt mycket så som jag äter, ja förutom whiskeyn då 🙂

  9. Ingalill skriver:

    Hur gör du för att ha koll på ditt Omega-6 och Omega-3 intag?
    Själv har jag kollat min balans mellan O-6 och O-3 med ett blodprov som jag köpte från min terapeut. Testsvaret som jag fick över internet var en riktig väckarklocka för mig.
    Kanske finns fler sätt att kolla men mitt kom från detta företag: http://www.oil4life.se

    1. Hej Ingalill! Jag har ett dietist verktyg där jag matar in allt jag äter emellanåt i några dagar, ibland veckor. Den mäter intaget av alla 50 näringsämnen. Ha det superbra!

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s