Läsarfråga: Tips på träningsplanering

Jag har fått en del frågor sista veckan på pass ni kan köra hemma utan alltför mycket utrustning.  Jag kommer att lägga ut tips på pass planeringnärmaste dagarna.

Jag föreslår att ni kör styrketräning 3 ggr i veckan och kör ett cardiopass varannan dag eller hälften av passen. Jag reser mycket i jobbet och passar på att köra löpning, intervaller, backträning eller powerwalk på hotelldagar och styrketräning de dagar jag är hemma. Jag tycker också att 2-3 gånger i veckan så ska någon intervall liknande träning med pulszon 4-5 (nära maxpuls) ske. Gärna kort och intensivt, ex 12 rusher uppför pulkabacke med uppvärmning och nedvarvning (totalt 20 min).

Vila de dagar du känner att du behöver eller när livet kräver det. Då flyttar du helt enkelt fram din planering och tar det pass som står näst på tur. En del vill vila 2 dagar i veckan, andra efter 3 dagar med träning. Andra tränar i en följd i veckor och sedan vila en vecka. Jag vilar när livet kräver det eller när jag behöver det:) Jag har ett stillasittande jobb så jag behöver röra mig varje dag i någon form. En trött dag kan ju en promenad kännas bäst? (Aktiv vila) Alla är olika, gör det som passar dig!

Ex på upplägg:

Måndag: Ben/rumpa och mage

Tisdag: Cardio i någon form

Onsdag: Bröst, rygg och mage

Torsdag: Cardio i någon form

Fredag: Armar, axlar och mage

Lördag: Cardio

Söndag: Ben/rumpa och mage

3 kommentarer Lägg till

  1. Jessica skriver:

    Härliga tips! Tack! Jag vill gärna vila två dagar i veckan, vet att jag oftast drar på mig någon överansträngning om jag inte gör det. Annars kör jag nog ganska lika dig och Arnold- inspirerat. Jag ska nog bara lägga i en högre växel 🙂 gillar ju omväxling i träningen också – därför jag har svårt att ”hålla fokus” – ibland vill jag bara köra det jag känner för.

    1. Det låter sunt tycker jag:) Njut av din träningsglädje.. Superkram!!

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s