Frågor och svar – Ann-Louise

Härligt med tid över :)
Förlåt att jag tjatar, men hur funkar det med dina axlar? Jag är sjukt svag i vissa övningar, typ axellyft åt sidan 

Näring

(lateral raises och andra). Jag orkar inte alls många och absolut ingen stor vikt. Tips och råd? Jag har svaga axlar och som du vet så fick jag en skada slutet 2011 och slog upp den igen för några veckor sedan.  Det som gjort att jag klarat mig så bra sedan dess är rörelseövningarna, tror jag. Jag gör käppövningar varje dag oavsett om jag tränar eller inte, står jag still på dagen så vevar jag lite med armarna:) Jag tränar axlarna några gånger i veckan och sällan tungt, jag har svårt att bibehålla rätt ”form” så jag får tänka till. Så fort jag är helt bra i axeln igen så ska jag nog öka axelträningen för att bli mer ”tålig”. Jag tror att IT nördar som jag själv har extra jobbigt med axlarna så jag ska lägga på ett kol och träna baksida axlar och nog hoppa över framsidan (de får ju sitt vid bröstträningen) Jag ska träna axlar mer MEN det viktigaste är nog hållning och rörlighet för mig. Hjälpte det svaret något?

Sen undrar jag lite om hur mycket fett du äter och vad. Jag har själv lätt för att lägga på mig vikt, beror förmodligen

fettpå min gamla livsstil och min ålder, så det känns som om nötter och jag inte riktigt passar ihop. Hur tänker du där? Jag äter mellan 1700 kcal och 2500 kcal per dag (ca). På veckodagarna så tränar jag kortare pass, jag har lättare att äta striktare eftersom jag packar maten i förväg och kan endast äta det jag har med mig. På helgerna så tränar jag mer och äter mer, dels för träningen men också för att det är en mysfaktor med god middag och filmgodis. Jag har tagit fram mitt snitt sista 10 dagarna på näringsfördelning och det blev såhär (se bild på sidan) Helst skulle jag vilja ligga lägre på fett, ca 25%, men det är svårt. jag äter ju sällan nötter och annat utan hamnar på denna fettandel genom äggula, lax, köttfärs mm. Skulle jag även äta nötter oftare så skulle jag lätt hamna på 50% fett.  Helgerna ligger jag på ca 40-42% fett och vardagarna 30-32% (därav snittet).  Det luriga med fett är att det är så mycket mer kcal per gram. 1 gram fett = 9 kcal medan protein och kolhydrater är 4 kcal. Mina fett källor är i första hand ägg, nötfärs, lax, avokado, kött, oliver, ost 10%, fetaost mm. Rapsolja, kokosfett, olivolja mm till stekning. När jag bakar en liten kaka så blir det av kokosmjöl, mandelmjöl, kakao (22% fett…). Myspys kan vara popcorn och blandade nötter. Jag ÄLSKAR Bregott och skulle kunna äta det med sked, så när jag är hungrig sugen så är nästa alltid första tanken finncrisp med Bregott…

hämta (2)

Jag kom på en till ;) Vad lyssnar du på för musik när du tränar, om du lyssnar på musik då? Jag tränar sällan till musik

men jag borde göra det för jag blir bättre då. Tycker dock ofta att jag vill göra annat samtidigt, så måndag mornar så lyssnar jag på Meet the press (finns som podcast och på TV MSNBC)(amerikanskt program med debatt om vad som hänt i veckan), jag tittar på Biggest Loser eller Dr Phil om jag kör cardio, och om jag kör styrketräning så har jag ofta på amerikanska nyhetskanaler. IBLAND har jag musik och då blir det gladpop:) Är jag ute och springer så lyssnar jag på ljudböcker, är det fritid så blir det en skönlitterär bok men springer jag på jobblunch så blir det management bok:) Arbetstid är arbetstid, vad jag kan än gör:)

En kommentar Lägg till

  1. Ann-Louise skriver:

    Tack snälla för svar! Jag ska ta fram käppen och använda den oftare. Och göra lite mer ”pausgympa” på jobbet (sitter MYCKET framför datorn på dagarna). Nötterna får begränsas till frukosten. Kram

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s