Leker rehab

Jag har ont även om jag sitter still och det finns dåligt med vilolägen. Jag går runt och”piper” varenda gång jag råkar använda armen.

20130318-073033.jpg

Igår kylde jag och tejpade och imorse så började jag med rehab. Jag har ju gjort detta en gång förr och den gången fick jag tejpa och jag fick även använda redcorden för att få till genomströmningen ordentligt. Jag drar ner handtagen så att de är i axelhöjd, och sedan går jag igenom armarna raka i handtagen, dvs jag hjälper axlarna att få ett ”perfekt” rörelsemönster. Så imorse började jag göra denna övning igen och tankarna snurrar. Hur ska jag kunna träna något annat än ben och rumpa och flås.. Jag uppfann nya plankor sist där jag låg med bröstet i slingan i redcord och gjorde twisted plank mm?

Hittade mina träningsprogram sedan förra gången (Dec 2011)

Underkroppspass

Överkroppspass

Jag tror att jag hade mindre ont sist när jag läser övningarna… . Men kanske jag fixar det till helgen?:)

Överkropp

  • Starta 3 minuter med nacken i redcord för att aktivera nackmuskler
  • Stående planka i perfekt ”form” i redcord för att hitta balansen och ”formen” och ”mitten”
  • Crosstrainer 5 minuter
  • Cirkel 1 – Redcord/matta – 8 rep – 3 varv
  • Superman (gå igenom)
  • Stående planka med en rak arm i redcord (kom ihåg rak profil)
  • Axelrotation med foten bak på träningsbänk, låta hela bålen ”snurra med”
  • Stå på alla fyra – sätt ena handen bakom nacken med armbågen rakt ut, gör rotation och låt hela bålen följa med.
  • Ligg på mage på golvet. Benen lite isär, armarna med 90 graders vinkel i armbåge. Lyft upp (ryggträning med stabilitet för axlarna)
  • Samma som ovan men lyft bara ena axeln i taget.
  • Cirkel 2 – 8 rep
  • Skivstångsrodd med omvänt grepp
  • Shrugs med skivstång (framför kroppen) Lyft axlarna bakåt snarare än uppåt, tänk på att skulderbladen ska nypsa)
  • Bicepscurl (med något lätt i händerna, inga vikter)

7 kommentarer Lägg till

  1. Pia skriver:

    Lider med dig 😦 Jättetråkigt med skador. Många kramar till dig!

  2. Annie skriver:

    Usch vad jag lider med dig, är så himla trist när skadorna dras upp och man inte kan göra annat än rehabträna för att komma framåt. Kram!

  3. Usch då :/ Hoppas det blir bättre snart!

  4. Ann-Louise skriver:

    Tycker synd om dig… 😦 Kramar

  5. Therese skriver:

    Hej fina, hur mår du? Tänker på dig!!

    1. Hej bästa! Det är lite si och så, därför blev det tyst. Ville inte dra ner i eländet:) Men snart är jag nog pigg och glad igen, det blev lite för mycket med skador, förkylningar och ont i svanskotan mm. Hur mår du? Kram!

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s