Utvärdering av båda det ena och det andra..

Idag är ingen bra dag, huvudvärken vill inte ge med sig och hela huvudet känns ömt. Jag har ju mina käkutmaningar (bettet alltså och inte käk som i mat) och hela veckan har varit tuff men sedan igår känns det jätteömt och jag är bara ett enda stort huvud. Men imorgon mår jag bättre igen, så ingen oro för mig 🙂

Jag har gått runt och småpysslat lite med ljudbok i öronen för att få lite ro i kroppen. Satt fast lös elsladd, gjort rent handfatsavloppet, gjort lite bönsallader, vikt tvätt, gjort pizzasallad för kvällen mm. Det gör ondare att sitta still så jag lallar runt i min egen lilla värld och försöker få blodet att ta sig runt  överallt:-) Av någon anledning så är jag galet sugen på allt, säkert kroppens sätt att lösa problemet. Men eftersom jag ska äta pizza (hemma gjorda low carb pizzan) ikväll så kommer jag redan att gå över kcal för dagen så blev jag tvungen att bli kreativ.

En annan sak jag inser när jag tittar på 6 dagars kostinmatning är:

  • Jag äter för mycket fett
  • Jag äter ALLDELES för lite kolhydrater (de jag äter är långsamma)
  • Jag klarar sällan proteinmålet per dag
  • Jag äter för lite kalcium och fibrer

Jag har fått hjälp av bästa Maria Mollstedt som tittat igenom kosten och kommit med bra och relevant feedback, jag tror att hon kommer med ett nytt inlägg om detta, men passa på och läs hennes råd om fettförbränning och muskelbyggande!

  • Fortsätta att mata in kosten i kommande vecka och försöka nå mina målbilder med protein, kolhydrater och fett
  • Köpa kalcium tabletter till de dagar jag inte når målet (kolla på Marias blogg om varför kalcium är viktigt)
  • Jag tror att när jag ökar kolhydrater så kommer jag även att klara fiberinnehållet alla dagar. På veckoperspektivet klarar jag det nu tack vare linssallad i 2 dagar. (även kalcium pga lins och bönsallader)

Angående mina mellis muffins…  Jag vill göra något med mer BRA kolhydrater för att klara mitt mål så jag ville simulera Marias mellis med gröt på eftermiddagen. Jag gjorde havregrynsgröt på 1 dl fiberhavregryn, hällde det i en bunke, blandade ner 1/2 krm salt, 1 rivet äpple med skal, 0,5 tsk lönnsirap (Fullt med anitoxidanter), 1 tsk vaniljproteinpulver, kanel och kardemumma. Jag hällde ner det i 2 muffinsformar (stora), toppade med 5 hackade mandlar med 1 tsk dinkelflingor som jag blötte ner lite + kanel. Grädda i 200 grader i 30 minuter. Lite kladdiga men goda i smaken:-)

På tal om näringsberäkning: Jag höll på att tuppa av när jag såg att low carb hembakade pizzan är mellan 880-1200 kcal trots att den är så liten!! (Så klart beroende på hur mycket ost och annat smaskigt som vi lägger på)

Njuter ni av något smaskigt idag?

4 kommentarer Lägg till

  1. StepUp 2 Fitness skriver:

    Så tråkigt att läsa att du mår dåligt och samtidigt imponerad av all den energi du har. Jag hade nog krupit under täcket i din situation. Vill så gärna kunna lämna feedback på dina funderingar men som du vet är jag inte den som räknar kalorier. Jag har hittat ett sätt som har funkat och funkar för mig för tillfället, vill inte komplicera till det för mycket. Det är ju lite grann vad man har för mål. Kul att du får hjälp av Maria och hoppas att du hittar ditt sätt!!! ( tycker iofs att du redan har det) Stor lördagskram!
    Ikväll smaskas det med en till ostkaka, saffran denna gång.

  2. Hej Härliga Betty! Jag har också hittat mitt sätt ”egentligen” men tycker att det är spännande skruva lite på formatet 🙂 Jag kan ju inte skruva på träningen just nu, inte heller på jobbet så då får det bli kost-skruvning:-) Massor med kramar !

    1. StepUp 2 Fitness skriver:

      Glad jag blir av att läsa det 🙂 Hoppas du får en mysig lördag!! Vi ska titta på Melodifestivalen ikväll, hemifrån dock… hälften av vårt umgänge här i Växjö är på plats 🙂 Kramisar!!!!

  3. HelenaE skriver:

    Åh du är så duktig och bra på att hålla koll på allt och dig själv. Kan jag bara skicka över allt jag äter i ett mail så kan du räkna ut allt?! 😉 Nyss en semla och en pralin, till en cappucino. Men det kan man lämna utanför beräkningen va?! 😉

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s