Hur tänker du fixa Vasaloppsutmaningen?

Jag skulle vilja att vi delar med oss om hur vi tänker genomföra Vasaloppsutmaningen så kan vi peppa varandra?

Jag vet att några kommer att köra hemma och några  kommer att köra på gym. Några  kör själva och några kör tillsammans.

Har ni några specifika mål ? Jag vet att Louise ville klara 9 mil på sin crosstrainer under loppet?

Jag tänker såhär:

  • Jag tränar hemma
  • Jag kommer att växla mellan crosstrainer och löparband
  • Jag kommer att FÖRSÖKA gasa lite när de spurtar/drar
  • Jag vet inte hur man gör smartast med maten?
  • Sippa på aminosyror under loppet för att inte bränna muskler? (Vad säger du Maria Mollstedt?)
  • Havregrynsgröt före?
  • Lite banan och dylikt under loppet? Kliva av för att äta eller fixar jag 4,5 timmar i ett kör?
  • Dricka massor med vatten
  • Ska vi hålla kontakten eller bara maila bild eller lite text om loppet när vi är klara?
  • Lite espresso här och där hjälper säkert till?
  • Jag ser framemot pulsrapporten efter passet, jag måste komma ihåg att tömma klockans minne före passet så jag inte slår i taket minnesmässigt.

Berätta!! Hur ska ni göra? 🙂

7 kommentarer Lägg till

  1. Anna B skriver:

    Jag har ingen möjlighet att vara med men har erfarenheter av Wasa-spinning. Då delade instruktörerna ut torkad frukt bland annat under loppet. Och blåbärssoppa såklart:)

  2. Jag kommer:
    – köra på crosstrainer
    – inte spurta, tror jag
    – äta femtielva kexchoklad eller dylikt
    – stöna, klaga, gnälla och ge upp ett par gånger i timmen, men hoppa på igen efter en stund
    – försöka hålla kontakt med er (dvs legitim paus)

    Mål:
    – inte dö

  3. Trillingnöten skriver:

    Jag har funderat och funderat!!
    Jag kommer att:
    – köra på gymmet (om nu maken åker till USA är jag med dotter så jag ska försöka hitta barnvakt). Löpbandet.
    – ha med mycket vatten
    – ha med nåt snack att käka. Typ nåt med snabba kolhydrater.
    – äta kolhydrater på kvällen före? Kanske ha gröt som kvällsmål
    – äta en rejäl frukost ca en timme före start på morgonen
    – försöka fota med min mobilkamera (kan jag mmsa till dig och du lägger ut den? 🙂 kan du simultana?)
    – mitt mål är att klara 4,5 timme utan att stanna. Kanske spurta nån gång. Jag kommer att gå/springa. Varva helt enkelt.

  4. Louise skriver:

    Jag har också funderat och är ännu inte färdig. Men så här går tankarna just nu.

    – Kör hemma på min crosstrainer
    – Klara 9 mil
    – Dricka mycket (annars kommer huvudvärken som ett brev på posten)
    – Kan nog tänka mig att spurta (får se hur mitt lopp går… )
    – Ev kommer jag ha 5 min varje timme att gå av crossen, gå på stället och ev pudra näsan.
    – Maten är den stora frågan. Gröt och ägg på morgonen, frågan är vad jag ska äta under tiden. Tar gärna emot tips.
    – Ha datorn brevid så jag kan följa er andra, fotar också gärna med mobilen och skickar till dig om det fungerar.
    – Ska också ha på min pulsklocka

    Ser fram emot att köra med er alla!

  5. ettdussinpannor skriver:

    Har ”bara” en orbritrek hemma så jag kör på gymmet men tänkte såhär:

    Pw till gymmet, cross/rodd/löp/cykel på gymet först, sedan styrka och PW tillbaka. Har bara telen med mig o kommer inte rapportera under tiden men efter såklart =)

  6. Elgot skriver:

    UjUjUj, jag velar väldigt mycket, mest för att jag har billiga skräpmaskiner hemma. De fungerar utmärkt att värma upp på och köra upp till 40minuter på, men 4-5 timmar är en helt annan sak!!
    Jag vill vara med, men får lov att växla mellan cykel, crosstrainer och pw/jogg ute tror jag. Jag tror faktiskt att jag skulle skada mig om jag körde 4 timmar på crossen (fotpedalerna är liksom framåtlutande…).

    Jag ska hålla igång hela tiden. Steadystate. Eventuellt en spurt in i mål om krafterna finns. Pulsklockan på, intressant att se vilken training effect man kommer upp i!
    Jag har inte möjlighet att följa upp pulskurvor på datorn.
    Energidepå minst en gång i timmen. Blåbärssoppa såklart! Men kanske lite varm choklad efter utedelen vore på sin plats. Maken får serva mig och se till att kidsen inte blir platta under tramporna. Han får också stå för eventuella uppdateringar.
    *Hoppas att han är up for it. Får nog fråga snällt, igen. =)

  7. Pia skriver:

    Jag har sprungit ett maratonlopp, det är ju kanske inte riktigt samma sak. Men jag laddade med kolhydrater kvällen före. Under loppet hade jag kolhydrat/energigel, sportdryck och vatten. Hade med energibarer också, men kunde inte äta dem, började må illa. Men det var ju en tävling, med så lite gång och toa pauser som möjligt. Ni kan ju alltid pausa en 5 min om så känns. Kommer inte att delta, men följer med och hejar på er 🙂

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s