12 veckors fokus – version 1.1

Hej alla härliga underbara fantastiska människor!

Jag är stressad så jag är kanske inte den bästa bloggkompisen just nu. Försöker få klart min inlämningsuppgift som tar lååång tid före fredag. Jag har massor på jobbet och till råga på allt så ska vi träffa arkitekt och byggfirma på fredag och det är MASSOR att tänka igenom före det.

Jag är inte riktigt mig själv men det är inte bara stress utan något annat. Jag är som ett vårtecken hela jag, för jag brukar få mina allergier lååångt före pollenprognosen plockar upp det. Så jag har ringt läkaren idag och bett honom skriva ut 2 sprutor och på torsdag kväll ska jag få min första. Kanske jag har min UMPF tillbaka tills Vasaloppsutmaningen på söndag?

Jag har beslutat mig för att INTE ha någon 12 veckors utmaning utan en FOKUSPERIOD. Jag vill inte utmana mig själv just nu, det är massor överallt och jag ska nog vara mer kärleksfull och snäll mot mig själv än att utmana mig.

Vad säger  ni om  mina fokusområden? Vad har jag missat? 🙂 Ha kul!!:-)

  • Kosten – Jag äter jättebra ur de flesta synvinklar men vill säkerställa att jag får i mig RDI av alla vitaminer och mineraler mm. 1900 kcal om dagen (ca), försöka få in att jag maxar fett mängden en dag, proteinmängden en dag, kolhydratmängden nästa osv) I dagsläget så blir det nästan samma uppdelning varje dag och jag missar viktiga näringsämnen (fett mängden är mindre viktig, bara jag ligger över 15E% per dag) Förtydligande: Säkerställa balansen mellan Omega 3 och Omega 6, kosttillskott kalcium och D vitamin över vinterhalvåret,  kolla att jag får i mig tillräckligt med järn…
  • Äta för resultat – Äta enligt konstens alla regler för resultat! Jag har ju pluggat idrottsnutrition nu och ska börja använda det, rätt tillskott vid rätt tillfälle. (Resultat = Synliga starka muskler, bra ork att springa/träna/prestera i livet)
  • Träningen – 5 dagar träning per vecka.Vissa dagar 2 pass per dag.
  • Styrka – Njuta av all utrustning jag har och lite till. Köra kettlebell, lite skivstång, pilatesboll, redcord, sandsäckar. Köra pass med  UMPF i sig och aktivera hela kroppen. Blanda med vanlig traditionell styrka med hantlar/skivstång mm. Ca 3 pass i veckan.
  • Flås – springa ute minst 1 pass i veckan, kanske 2 en bit in på utmaningen. 1-2 pass (inkluderat löpningen) med intervaller. 1 pass springpass med maken i veckan.
  • Smidighet – stretch och yoga,  tänka på att känna efter hur kroppen mår.
  • Närvaro – Vara närvarande där jag är, fokusera, vila i nuet. Förbered träningspass och bara exekvera och gör det jag ska och inte vara någon annanstans mentalt. (Gäller även andra situationer)
  • Vila – 2 dagar vila

12 kommentarer Lägg till

  1. Ann-Louise (N) skriver:

    Oj, hoppas du blir bättre av sprutan. Inte roligt med allergier.
    Tror du har fått med det mesta på listan, kanske lite för mycket? Men det viktigaste var nog i början, vara mer snäll mot dig själv! Själv ska jag koncentrera mig på kosten, där är min stora svaghet (ihop med lite lathet…)!
    Kram och ha en bra kväll!

    1. Det lite tråkiga är, att fokus tid eller inte så kommer jag ju att göra dessa sakerna. Jag har ju egentligen inga ofokuserade perioder:-) Kram!

  2. bodycomf skriver:

    Hihi, vi är rätt synkade nu känns det som. Mitt liv är också kaos och stress och blääää!!! Fast det är ju roliga saker alltihop men det är svårt att hålla fokus på allt någon längre tid. Vi får hålla varandra uppe och peppa 🙂 Du är alltid oerhört genomtänkt och planerad, och jag funderade lite på vad som skulle hända om du satte fokus på att inte vara det?! Typ ”njutningsträna och äta” utan plan en vecka eller två under fokusperioden. Ja förstås inte släppa efter och bara typ käka skit, ligga i soffan och slöa, men du förstår vad jag menar kanske? Att inte stegra träningsdosen utan minska, och se hur kroppen reagerar? Svårt? JA!!! Jag vet inte om jag själv skulle klara det, men jag ska verkligen försöka öva på att även rörlighetsträning, smidighet och yoga är ”riktig” träning nu under utmnaingen. Får se hur det går… 😉 Sitter precis nu och klurar på hur allt ska se ut och hur det skafå plats, passa ihop och så vidare. Och med alla nya kunskaper är det inte lättare, snarare svårare!!! Lycka till med uppgiften. Vad handlar den om?

    1. Halloj Helena!!! Jag gillar inte att bryta mitt mönster, orkar inte med att fixa/Laga det igen. Gillar inte att bli sockerberoende, eller trött, slö att tappa tempo. Jag kör i mitt lagom tempo jämt ( inte så högt som ditt..:-)) och slippar förhoppningsvis att fixa mina återfall, sug, och annat. Jag tycker att jag är bra nu, jag vilar när jag behöver, tar det lugnt när kroppen vill. Tränar hårt när jag är stark och känner mig nöjd och oftast lycklig med mig själv.. 🙂 Kramisar! PS Arbetet är typ allt inom kostråd, just nu är det idrottsnutrition och snart är det fettmätningsgrejer…

  3. Ser jättebra ut, ser ut som det brukar ungefär :-). Som du säger, du är ju aldrig ofokuserad… Pollen ja, kanske borde börja med tabletterna nu. Har inte alls så svåra besvär som du men även lite räcker ju, lika bra att dra igång. Ta det nu lugnt den här veckan, en sak i taget, det kommer kännas så skönt när inlämningsuppgiften är gjorde och arkitektmötet över! Förra veckan var allt så maxat i mitt huvud men denna veckan känns det under kontroll igen, det önskar jag för dig med! Kram!

    1. Tack darling Beata! Fredag blir det en whiskey, en Ardbeg tror jag:-) Och STOOOOR popcorn med typ 12 jordnötter som överraskar mig i skålen. Kraaaaam!

  4. StepUp 2 Fitness skriver:

    Jag skriver som Beata, vi som har följt dig länge vet hur fokuserad du är och din fokusperiod är lika genomarbetad som vanligt. Jag tror stenhårt att dippar stärker oss och får oss att uppskatta de perioder då allt flyter. Det kommer att kännas kanon när fredagen är här och whiskeyn är serverad.
    Du är bäst! Kramisar till fina dig!!

  5. Hmm fröken Fokus är du ju redan men det låter klokt o jag skulle nog behöva det iaf, ostrukturerad o ofokuserad o superstressad med 100 bollar i luften just nu som jag är, behöver verkligen lära av dig Lotta!!! Du är en förebild:)

  6. Louise skriver:

    Önskar att jag hade ditt fokus!! Träningen flyter på bra, längtar till lite ljusare kvällar och lååånga promenader! Maten där emot är jag riktigt ofukuserad på! Äter bra mat men för lite och sällan, inte inspirerad. Mitt fokus får jag lägga på maten och planeringen runt den.
    Ska bli spännande på söndag. Kommer jag orka… Ska bli spännande!
    Kram på dig!

  7. Elgot skriver:

    Godmorgon bästa Lotta!
    Som jag ser det så är ju du i mål. Du är där jag vill vara. Du har balans, du har ditt sätt där du är glad och nöjd för det mesta. Jag tycker att det är helt RÄTT att strunta i utmaningar i det läget. Don´t fix it if it ain´t broken.
    Det räcker så bra med fokus på fortsatt hälsa och husbygge. Du tränar ju massor här i din comfort zone!! Du fortsätter att lära dig mer om matens innehåll och intresserar dig för att få till det i din egna kost. Perfekt! Mot slutet av året vill jag vara där du är.

    Tråkigt med allergier, men glädjande att våren är på väg.

    1. Tack fina Elgot! Jag blev så glad att ditt inlägg imorse, vilken skillnad!! (Gå och kolla allihop, Elgot gör storverk i sin blogg:-)) När jag är frisk och pigg och skadefri så vill jag ha lite prestationsmål med träningen men just nu är det fokus att må bra och ORKA 🙂 Massor med kramar!

  8. Jessica skriver:

    Tycker det låter jättebra- fokus på att må så bra man kan alltid, och sedan träningsutmaningar när livet tillåter. Precis som det ska vara! 🙂

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s