Tisdag

Vaknade till snövitt landskap igen:-) Ut och skotta  lite för idag blir det visst +8 grader och dumt att halka när vi kommer hem:-)

Jag har ingen UMPF i träningen just nu så jag tar det lite lugnt. Körde rygg i 30 minuter i dag men inte så tungt och bara  tills kroppen sa ifrån. Sedan stretchade jag i 20 minuter och bara andades (vilket jag för övrigt gjorde i går kväll också… )

Dagens övning efter crosstrainer och uppvärmning:

  • Latsdrag stående på knä i XC brett grepp
  • Latsdrag stående på knä i XC smalt grepp
  • Rodd i XC (nere vid golvet) sitt på golvet med raka ben och dra så det nyper mellan skulderbladen
  • Skivstångsrodd
  • Shrugs med hantlar/skivstång
  • Ryggresningar på boll
  • Liggande ryggresningar med hantlar som flyttas runt kroppen

Nu blir det gröt, lite banan och sedan åka till tåget. Igår lärde jag massor av bra saker runt kost och träning!  Beata och Betty mfl tänker köra en 12 veckors utmaning á la Bill Phillips (Body for life) Jag skulle behöva en ny utmaning men har lite dåligt med inspiration.  Har ni några idéer på vad en sådan 12 veckors utmaning kan innehålla? Ska ni hänga på? Vad har ni för mål?

Kram!

21 kommentarer Lägg till

  1. Trillingnöten skriver:

    Vad trist att du inte har nån umpf i träningen just nu. Ibland behöver man en down period där man tar det lite lugnare 🙂 Det är bra att du lyssnar på kroppen. Jag är också sugen på en utmaning, men vet inte riktigt vad faktiskt…Funderar på att köra veckovisa utmaningar. En vecka med si och så många av nåt varje dag…lite lagom för mig just nu…

    1. Lite lagom låter jättesmart 🙂 Kramisar!

  2. beatatjata skriver:

    Väntar in mitt umpf idag, jobbar hemma (ska till tandläkaren mitt på dagen) så jag tar en paus sen och kör. Förhoppningsvis med liiite umpf i alla fall… Tandläkaren är inte min favorit direkt och nu måste jag lägga massa trökiga pengar på att byta ut en porslinskrona som spruckit. Oh well. I-landsproblem!

    Ang utmaningen tänker jag som alltid att man ska ha sitt eget upplägg och sina egna mål. För mig blir det något allmänt för att bli snyggare i bikini och shorts. inget viktmål, jag vill tona till kroppen, få muskler under fluffet och bilder (och ev måttbandet) blir bättre sätt att mäta på. För dig, om du känner dig för mager och dessutom kanske trött, utan umpf (tänker på din kommentar i bloggen igår) så är det något helt annat som krävs. Kanske två rena vilodagar? Kanske yoga/stretcha mer (byta ut annan träning mot det fler gånger i veckan)? Kanske ”bara” styrketräning, ingen cardio. Kanske något slags varv-upplägg där du ena veckan kör enbart yoga, andra veckan enbart styrka. Eller vad vet jag… DU har ju stenkoll på vad som händer i din kropp när du gör vad, och dessutom stenkoll på maten. Det är ju också en del av det – som du skrivit bli bättre på att verkligen få med alla näringsämnen osv.

    Visst ska du på semester snart igen? Kanske planera in en hel vilovecka? Olga brukar ju rekommendera det, att det är bra att bryta av helt. Jag har funderat på det med men undrar hur man ska tänka, vilar ju när jag är sjuk och sen vill man vara igång igen. Kanske vore skönt med en frisk vilovecka någon gång emellanåt?

    1. Hej Bästa Härliga! Mycket kloka tankar från dig, tack!! Vår kärlekssemester är en aktiv semester med planerade vandringar, MTB och tennis 🙂 hahaha. Men det blir mycket vila, kärlek, läsa bok och äta. Jag ska fundera lite och återkomma, kanske jag får mer feedback i bloggen idag:-) (hoppas hoppas) Just nu lutar mina känslor och sug åt funktionell träning med sandbags, kb, andra spännande saker åt det hållet OCH yoga och en springdag i veckan. Vila ordentligt och få i sig alla 50!!! näringsämnen:-) Hoppas att det går bra hos tandläkaren idag, trista pengar, men glad att du har råd att gå.. Har en kompis som fått dra ut en tand men inte har råd att sätta i en ny 😦 Massor med kramar till fina dig!

      1. Jag kommer absolut köra funktionellt hela vägen, mer uppläggsfunderingar kommer i bloggen!

  3. Annie skriver:

    Trist att de kommer snö när de ska töa bort..

    Utmaningen bör ju innehålla något din kropp klarar av med skadorna så vågar inte tipsa om något. Själv satsar jag på muskelbygge och framförallt att få mina biceps att svara på träningen.

    Skickar paket till dig idag! Kram

    1. Sant Annie, jag skulle gääärna ha dina muskler, du är snygg som få:-) Snart får du dina biceps:.) Kraaam! PS Spännande!!!

  4. bodycomf skriver:

    Jag har verkligen inget umpf i min träning heller just nu. Fast det är kanske inte så konstigt… Fokus på mycket annat nu. Ett crossfitpass på det här och jag är antagligen tillbaka igen 😉 Min utmaning kommer att löpa över 12 veckor där jag först och främst satsar på kontakt med kroppen. Hitta alla muskler och hellre jobba långsamt och korrekt än snabbt och lite ”fel”. Jag kommer nog försöka lägga in någon form av yoga/rörlighet, trots att jag kommer bli gaaaaalen på det i början eftersom det kommer ske på bekostnad av det jag kallar ”riktig träning” 🙂 Första 4 veckorna kommer vara ägnade åt kosten. Men jag behöver kanske inte berätta allt här? Det kan jag ju göra i min egen blogg… 😉

    1. hahaha, tack Helena för jättebra inspiration!!! kram

  5. Maria S skriver:

    Hej!
    Hoppas det vänder för dig! Här vabbas det igen, men ikväll ska jag spana in ett gym med en komnpis 🙂 blir ett rygg, tricepspass.
    Jag tänkte hänga på utmaningen, men måste fundera på mål för det hela. Är lite osäker så tyvärr har jag inte så mycket idéer att komma med. För mig lutar det åt mer styrketräning i mars, 3 pass och 2 cardio. Under april mer löpning och mindre styrketräning, 3 cardio och 2 styrekträning. Ska springa Göteborgsvarvet i maj. Hur det ska se ut i maj vet jag inte riktigt än. Mycket att klura på 😉
    Ha en fin dag!
    Kram

    1. Det låter som ett härligt och bra upplägg för våren:-) Vill höra ALLT när du har bestämt dig! Kramisar!

  6. Jessica skriver:

    Bra att lyssna till kroppen, även om det är drygt att sakna den där umpfen, jag om någon vet hur det känns! Speciellt när man faktiskt tycker att det är roligt att träna!

    Men jag tror, precis som andra kommenterat här, att det också kanske är lite lugnare och mer vila du behöver just nu? Jag har verkligen sett resultaten av vila här efter jul. Idag när jag yogade för första gången på mer än en vecka kom jag plötsligt ner till golvet med handen i en triangelpose. Det måste vara allt soffsittande som gjort mig vigare! 😉 Nej men skämt å sido så tycker jag ändå att du är på helt rätt ställe vid helt rätt tid, du lyssnar på kroppen vad gäller både träning och kost och jag tror att just att vara på den nivån är den största vinsten, då har man nog redan ”nått sitt mål” och har en bra utstakad bana att fortsätta på 🙂 Att sedan dela upp sin träning efter säsong, känsla och intresse är ju en annan sak 🙂

    1. COOLT! Jag tycker att jag till och med blivit bättre på downward dog:) Jag ska fundera på fokusutmaning tills imorgon. Snart åker du!!! Visst kommer du till bloggen ändå? Kram!!

      1. Jessica skriver:

        Självklart! KOmmer bara ligga 6 timmar efter i mina kommentarer 😉 kommer blogga lite härliga bilder också förhoppningsvis!

  7. Hej fina. Som jag skrev i mitt svar till dig inne hos mig så är det starkt att få till ett pass ändå 🙂 Jag har inga ”riktiga” mål ännu med träningen, jag är rätt nöjd nu…vill dock fortsätta med funktionell träning nu när knät är bra och hinna med min egenträning nu när MBC och kb workshops kommer igång. Så det är nog det som är mitt fokus under dessa veckor. Träna och må gott 🙂 Det kanske kan vara något för dig också, nu när du har så mycket på gång. Kramar!

    1. Japp, lite mer balanserat fokus eller allt galet-topp-fokus:) Tack vännen! Kramisar!

  8. AmandaP skriver:

    Jag kommer nog oxå hänga på utmaningen!
    Men vad man ska ha för mål, vet faktiskt inte. Känner mig rätt så nöjd, rumpan hade gärna fått sig ett lyft, men ju nämre våren vi kommer vill jag träna mer löpning, och förra våren/ sommaren så hade jag en skada i höften, som kom av överansträngnig och det vill jag ju inte ha tillbaka!
    Min bror sa något på vår löptur i helgen: Du kanske bara ska stanna upp och njuta. Kanske har han rätt, jag fungerar som så: full fart framåt….kanske dax att ta det lite lugnt och njuta? Vet inte?! Kan jag?
    Ha det bra. Kramar

    1. Stanna upp och njuta:) Härlig kommentar!!!!!!!!! Bra mål 🙂 Är säker på att ditt arsle är GÖR SNYGGT:) KramAmanda!

  9. Ann-Louise (N) skriver:

    Bra att du lyssnar på din kropp och tog det lite lugnt idag.
    Min utmaning blir nog att koncentrera mig på hur jag äter och vad jag borde äta. Försöka planera bättre (typ skriva matlistor, inköpslistor, mellislistor…) och hålla mig till planen. Se till att allt finns hemma när jag behöver det så det inte blir en massa dåliga val pga tidsbrist (läs dålig planering). Lära mig lite mer om bra kost, vad jag ska/kan äta för att må bra.
    Kanske ha ett litet familjeråd med barnen varje vecka (sambon lär inte vara villig) och stämma av vad som händer i skolan och övriga aktiviteter.
    Självklart ska jag fortsätta planera träningen, jag måste skriva ner mina mål där med… (Nu blev det mycket att skriva/planera). Och ett långt inlägg – sorry 😉

    1. Det finns inte för långa inlägg, Ann-Louise! Älskar att läsa det ni skriver. Jag uppskattar familjerådet, bra sätt att pejla beslut och annat:) Vill höra om träningen sedan. kraaaam!

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s