Lördagscirkelträning (inkl utvärdering av Jillian Michaels app)

20130112-092448.jpg

Godmorgon!

Härligt att få sova tills jag vaknar själv, idag blev det 7.30:)! Vaknade med träningsvärk i mage och armar efter gårdagens pass där jag övade på svåra övningar.

1/2 proteinshake i magen och aminosyror i vattnet så gick jag in i gymmet för att göra cirkelträning (Jillians program)

Det är som jag skrivit tidigare:

  • 5 cirklar
  • 5 övningar i varje
  • 3 set av varje cirkel
  • Man kan säga att alla övningarna innehåller oväntade moment. Gör du ex sumosquats så avslutas övningen med en hantelpress. Jag har väldigt lätta vikter i alla övningar för jag är helt slut i musklerna av intensiteten i passet. Mitt mål just nu är inte att bygga muskler så det är ok. Jag vill fortsatt jobba på att få bort mina extra kg fett jag fixade under stressiga hösten. Skulle gissa att det är 20130112-092456.jpgytterligare 2-5 kg kvar (beroende på vart de lossnar först, jag har en klump på magen under naveln som ska bort, har jag bestämt)
  • Det är minst en magövning per cirkel oftast i form av någon konstig planka
  • Det är minst en övning per cirkel som har inslag av balans, ex gör en normal övning fast du ligger på en boll när du gör det.
  • Jag kan inte köra programmet fullt ut ännu, det är FÖR tufft men nivån lägre är ingen utmaning så jag gör om lite så att jag överlever:)

Nu kör lördagen igång! Jag ska göra lite ärenden, fixa matta och gardiner till kontoret så att det ekar mindre när jag har videomöten bland annat:) Till middag ska jag göra helstekta kycklingar med grönsaker.

Kram på er! Lotta

  • Det som är jättebra med detta programmet är;
  • Mångsidigheten, sällan samma övning flera dagar
  • Fantastiska instruktionsvideo och instruktioner i text
  • Du får de program du borde ha, du får stöd i att välja intensitet
  • Hon tänker helhet åt mig, iofs så kör jag bara dessa program ibland men då gör jag ju rätt dessa dagar i alla fall:)
  • Flexibilitet – man betalar 28 kr per vecka på iPad och kan sluta direkt när du inte vill vara med längre
  • Bra tester för att förstå vilken sorts kost som passar för dig och vilken kcal nivå du ska ligga på baserat på vad du vill uppnå
  • Om du har ett abonnemang på iPad så kan du även komma in både via pc och telefon också.
  • Det som är dåligt med programmet är:
  • iPad versionen kraschar flera gånger per pass så jag tappar lite tid
  • Eftersom det är nya övningar jämt så tar det lite tid (sekunder) att förstå vad övningen innebär
  • Om man inte är hemma på engelska så blir det tufft, jag märker ju ingen skillnad på svenska och engelska efter 10 år på amerikanskt bolag så för mig funkar det kanon.
  • Om man vill registrera kost så går det men jag rekommenderar det inte. Kcal stämmer inte med svenska råvaror mm, det är nog mycket som är fel i den databasen. Kör ngn svensk variant för detta.

10 kommentarer Lägg till

  1. Du är så SJUKT snygg, vilken mage! Wow!

  2. beatatjata skriver:

    Låter intressant faktiskt. Nog perfekt upplägg nu när du vill svettas bort lite fluff, så att säga, intensivt och uthållighet precis som mina helena-pass just nu. Skulle absolut kunna tänka mig att testa någon vecka eller så, skönt att man inte behöver binda upp sig för en längre tid, då kan man ju slänga in en sån vecka emellanåt kanske?! Jag skulle hamna på en betydligt lägre nivå dock, haha! Smart att du anpassar på den högre iaf, du är inte direkt en sån som fuskar 😉

    1. Nej, jag tror att vi hamnar på samma nivå, Beata. Det hon ”Mäter” oss på är aktivitetsnivå och där är vi lika.. Men som sagt, man får nog anpassa passet efter hur bra man orkar. Jag var stark en dag för 2 veckor sedan och dagen efter kom jag knappt runt första cirkeln:)

  3. Pia skriver:

    Låter bra, snyggis! kram!

  4. Ann-Louise skriver:

    Hoppas dagen varit bra 🙂
    Och snygg mage!!!

    1. Tack A L:-) Jättebra. Hoppas att din dag blev bra:-)?

  5. Maria skriver:

    Låter lockande .. är det meningen man ska träna varje dag ?? Är det lika ”långa” pass varje gång ??
    Har kollat lite på Bodywork/Zwow – har du ngn erfarenhet av det. Är det stor skillnad ?? Jag gillar Zuzanas upplägg/pass – kort men intensivt.
    Har också några 2-3 kg jag vill bli av med/eller rättare sagt ”fasta till” 😉
    Ha en skön söndag!! 🙂

    1. Hej Maria!
      Beroende på vad du vill uppnå (och matar in det på hemsidan/appen) och hur mycket du tränar idag så får du olika träningsprogram. Jag vill liksom du bli av med sista kg och då råder JM att man fokuserar mycket på kosten och att man tränar hårt. Hennes program föreslår 4 cirkelpass i veckan och ett cardio pass, samtliga passen har hög puls. Du får välja vilodagar som är fasta. Jag använder dock inte programmen så, jag har ett jobb och ett liv som gör att jag väljer själv:) Jag fixar INTE 5 maxpuls i veckan, oavsett om det är ZWOW eller Jillian eller Bodyrock (det är ju lite samma stuk på detta = Maxpuls pass) Jag blir lättare sjuk då och jag vill inte bli övertränad.
      Jag kan inte råda dig men jag personligen tänker jag:
      Kosten är 80%, jag kan ha hur mycket muskler som helst men det syns inte med för mycket fluff. Jag vill få bort sista degbullen under naveln som gör att både klänningar och jeans är obekväma.
      Träning är 20%, jag vill köra Jillians hardcore pass 2-3 dagar i veckan MEN jag fixar inte hela passen på rätt sätt ännu. Men trots att jag bantar ner dem så är jag helt slut så jag tror att det räcker för MIN kropp JUST nu:) Jag vill samtidigt INTE köra pass bara fokuserat på resultat, jag vill ha ROLIGT. Jag blandar upp cirkelpassen med WOD eller cardio eller annat, beroende på hur jag känner när jag planerar veckan, vart jag kommer att befinna mig och hur mycket tid samt ork jag har. Pia körde bara Bodyrock-aktiga pass och fick tokbra resultat men hon fokuserade hårt även på maten, hon blev också övertränad i slutet. Läs vad hon tycker, nu blandar hon in andra pass med tyngre styrka också.
      Kram!

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s