Träning och mat – 14 punkter

Jag har läst intressanta bloggar såsom Beatas med funderingar om hur man ska äta när man/vi/jag slutar att med Olgas PT online eller annan diet. Det har fått mig att fundera i veckan och såhär tänker jag:

1. Jag vill äta perfekt (efter mina åsikter:-)) 6 måltider om dagen och 6 dagar i veckan.

Frukost: Alltid protein och långsamma kolhydrater; grötplättar (se recept tidigare i bloggen) eller omelett eller äggröra och skinka

Mellis: Alltid mellis med protein kl 10, för mig är det proteinshake alla dagar

Lunch: 1/2 dl kokta fullkornskolhydrater, 1/2 dl bönor, protein (stor som min handflata), grönsaker + ngn fett såsom liten bit fetaost eller 1/2 avokado

Mellis: Resdagar = Proteinshake, andra dagar; Keso Mini + bär, Kesella + bär eller ngt liknande

Middag: Samma som lunch, under min PT tid så åt jag inga kolhydrater till middag men det gör mig sugen på kvällen 😦

Kvällsmål: Helst inget men i nödfall samma som eftermiddagsmellis

2. Protein till SAMTLIGA måltider JÄMT

3. Träning; Styrka 3 ggr i veckan (tungt!), helst ett yoga pass, 1-3 cardio pass (varav några per månad ska vara riktigt tuffa maxpuls intervaller)

4. Alltid vila minst 1 dag/vecka, minst 2 dgr/vecka varannan vecka

5. Ha en fri dag där jag faktiskt kan få äta en smörgås till frukost och godis till filmen, för mig är det lördag

6. Driva mig själv med nya mål, för utan mål så tränar jag inte med rätt fokus

7. Dricka ett glas vatten var 2-3 timme, och 1-2 glas direkt när jag vaknar

8. Äta banan + protein efter alla styrkepass (på studs)

9. Omega 3 och multivitamin och Cvitamin brus varje morgon

10. Göra vettiga matval som gör min kropp stark så den klarar livets stress och motgångar; steka i kokosfett, äta mycket grönsaker, bönor och liknande saker.

11.  Sova minst 7 h per natt

12. Hålla mig strikt till varje träningsprogram 4-6 veckor och sedan byta till nytt med samma fokus. Annars uteblir resultatet.

13. Äta så många kcal per dag så att kroppen mår bra och att jag håller en vettig vikt. Inte äta för lite och inte heller träna för att kunna äta mer..

14.  Vila när jag är sjuk/vissen/slut så att orken kommer tillbaka…..

4 kommentarer Lägg till din

  1. Etty skriver:

    Vilken bra sammanfattning och ja vi har samma tänk ( inte så konstigt eller hur ;)) Jag behöver dock komplettera min min lista med att dricka vatten mer, det är jag väldigt dålig på och ersätter det med kaffe. Ha en skön söndag Lotta!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Jag märker stor skillnad sedan jag la till vatten var 2-3 timme i mina mål för 5-6 veckor sedan. Prova och jag tror att du märker skillnad:) Njut av din söndag också!!:-)

  2. Therese skriver:

    Jag kommer vara bekväm och ska köra med Olga året ut, är bara inne på 4:e månaden så jag behöver en hel del för att kunna stå på egna ben. 🙂 Men ett jättebra inlägg och det känns som du fått med allt. Jag behöver bli bättre på att lägga mig i bra tid och få mer sömn!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Jag sov jättedålig pga stress i några år men nu lägger jag mig i tid och läser bok tills jag somnar, om jag sitter framför tv:n så blir jag gärna kvar där:-( Missförstå mig inte, jag kollar på TV men inte till sena kvällen.. skratt. Njut av din söndag, Therese!:-)

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s