Tid att träna?

Jag får ofta frågan hur jag hinner med mitt liv, träna, bo i Gävle och jobba i Sthlm, mamma, villaägare, kompis, lagar all mat själv från scratch, bloggar, stickar raggsockor, gör smycken, gräver i trädgård mm mm. Jag vet att de flesta av er har samma utmaning och många av er lyckas också:-) För er som inte vet hur ni ska hinna så tänker jag såhär:

  • Planera, planera, planera – mitt jobb planerar jag alltid 2 veckor framåt och min fritid planerar jag en vecka i förväg. Varje söndag sitter jag med kalendern (i mitt fall Outlook) och tittar hur ska jag hinna med 3 styrkepass, 1-2 intervall pass och övriga cardio pass veckan som kommer? Min erfarenhet är att om jag inte planerar så blir det inte av! Så planera varje veckas träning i förväg – alltid!
  • Träna direkt när jag vaknar så är det gjort – jag tränar i princip alltid direkt på morgonen så att jag vet att det blir av. Det är sällan det händer något som påverkar min tid mellan 05.00-06.00. Det är inga jobbmöten då, min familj sover, det är sällan jag behöver åka så tidigt till jobbet. OM jag skulle behöva åka tidigt till jobbet ex torsdag så blir det en vilodag i min planering och jag ser till att träningen blir gjord övriga dagar (detta planeras i förväg)
  • För att locka in mig till mitt gym så tittar jag på min favorit träningsserie Biggest Loser när jag tränar, och jag får bara titta på det när jag tränar och inte annars. Det är faktiskt jättesmart:) Hitta det som driver dig på TV eller ljudbok och annat och njut bara av det när du tränar och inte annars
  • För att orka träna och känna att det är värt ansträngningen så vill jag ha resultat! Resultat får jag när jag äter rätt, för då ser jag mer vältränad ut och jag har ork och kraft när väl kör igång. Ett annat sätt att få resultat är att träna målmedvetet! Att göra lite situps då och då, springa 3 km 2 ggr i veckan osv gör inte tillräckligt stor skillnad för att det ska vara värt det i längden. Be om hjälp att bygga riktiga program som är korta men intensiva och ger dig det just DU behöver. Ett program som gör dig stark, snygg, uthållig mm fortsätter du att köra på medans om resultatet uteblir så lägger du snabbt ned… Skriv ned vad du ska träna, hur länge, vilket intensitet och var nöjd när du nått det målet varje dag..
  • Titta mindre på TV – det är inte så svårt att räkna ut att om du sitter framför tvn och datorn hela kvällarna och lägger dig sent så kommer du inte att orka upp tidigt för att träna… Du får bestämma dig för vad som är viktigt för dig och leva efter det. Vill du titta på alla program hela kvällen så lär du knappast stå där med snygg stark mage och fina biceps:)
  • Ihärdighet – låt det ta tid att få det resultatet du vill ha. Ät rätt merparten av tiden (i mitt fall äter jag perfekt 6 måltider om dagen 6 dagar i veckan) och träna efter ditt program (inkl vila!) och sov minst sju timmar per natt (så ofta det går) och drick 1 glas vatten varje 2-3 timmar så kommer det att ge resultat i längden.
  • Sätt mål med träningen och resultaten och ge det lite tid. Kanske 12-18 veckor och sätt sedan nya mål. Njut när du uppnår det och köp nya träningskläder eller ett par jeans (dumt att fira med en muffins när man precis har tränat bort den:))

4 kommentarer Lägg till

  1. Etty skriver:

    Mycket bra inlägg 🙂
    Jag har också börjat träna på morgonen (inte idag dock, det blev en sen kväll igår) och mår så bättre de dagarna, slipper stress och dåligt samvete över att inte vara med barnen efter arbetsdagen. Måste bli duktigare på att lägga mig i tid…
    Tack för bra tips!!!! K
    Kram till dig!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Tack:-) Visst funkar det bra:)! För mig är det lätt att lägga mig i tid för jag är HELT slut på kvällen.. Trevlig helg! kram!!!

  2. beatatjata skriver:

    Word! Hinner inte läsa ikapp allt men tankar lite inspiration så här från amerikatt. Ser fram emot massa härlig läsning när vi kommer hem, då ska jag lägga upp nån slags killer week och jag har ingen aning om hur… Hej svejs!!

    1. fokuseradenergi skriver:

      🙂 det är lite trist utan dig så det blir bra när du kommer hem igen:)

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s