Söndag

God morgon!

Burr vad kallt det är idag!! Sovtrött och emotionell som få, vad är det som händer? Har gråtit lite över Biggest Loser maratonloppet på TV, blivit helt tjock i halsen efter reklamen för Röda Korset och alla ensamma äldre, samma reaktion på JVM´s nationalsång på isen vid guldet osv osv. Nu får jag faktiskt skärpa mig!

Igår var lördag med fria måltider och jag mår inte så bra när jag har dem har jag märkt. Jag måste fundera igenom min strategi igen. Min mage är helt paj idag efter en bit chokladtårta igår och känslan av att vara magsjuk bara för att jag har ätit något gott är liksom inte värt det? Samtidigt så vill jag ha fria måltider i någon form för annars finns risken för småfusk här och där. Jag ska fundera på detta idag, hur jag vill göra och hur jag ska tänka.

Dagens första träning enligt nedan, jag ska även köra steady state cardio någon gång under dagen.

Överkropp m rehab

Cirkel 1 – Redcord/matta – 8 rep – 3 varv

  • Superman (gå igenom) (endast för att få ordentlig genomblödning i axlarna) (redcorden gör att musklerna inte hjälper till utan att redcord banden leder övningen perfekt så att det bara bli en genomströmning
  • Stå med foten bak på träningsbänk som inför bulgariskt utfall men sätt handen bakom nacken och gör axelrotation så långt bak och så långt fram man kan komma. (Viktigt att få med hela  kroppen)
  • Stå på alla fyra – sätt ena handen bakom nacken med armbågen rakt ut, gör rotation och låt hela bålen följa med.
  • Ligg på mage på golvet. Benen lite isär, armarna med 90 graders vinkel i armbåge. Lyft upp (ryggträning med stabilitet för axlarna)
  • Samma som ovan men lyft bara ena axeln i taget.

Cirkel 2 – 8 rep – 3 varv

  • Skivstångsrodd med omvänt grepp
  • Shrugs med skivstång (framför kroppen) Lyft axlarna bakåt snarare än uppåt, tänk på att skulderbladen ska nypsa)
  • Bicepscurl med lättare hantel
  • Hammercurl med lättare hantel
  • Tricepspress med hantel med knä på träningsbänk (pressa bakåt) – vågade öka lite på vikterna idag
  • Rodd med kettlebell med ena knät på träningsbänk

 

Mage/Core – KILLERPASS

Cirkel  – 3 varv

  • Bålvridning stående med medicinboll – sida till sida – 20 st – bredbent och stilla från höfterna och nedåt.
  • Rysk vridning med medicinboll – kläm fast medicinboll mellan benen, ligg på rygg med armarna rakt ut som i ett kors. Gå ner med benen åt höger och sedan vänster. 10 st per sida. Stanna till uppe varje gång (nederdel mage, sneda bukmuskulaturen) (När ni ligger på golvet så flytta benen från dig med knäna i 90 grader vinkel så blir det såååå mycket jobbigare)
  • Bensänk med pilatesboll (Ligger på rygg, benen rakt upp med medicinboll emellan fötterna, gå ner med raka ben, stanna precis ovanför marken, gå upp igen) 8 st
  • Stå rak med kettlebell i ena handen och gå upp och ner med den längs sidan, byt hand och gör samma sak. 8 st per sida
  • Fällkniven Special (fötterna i redcord 10-15 cm över golvet, bröst/överkropp på pilatesboll med händerna endast för balansen i backen)
  • Rak fällkniv 8 st
  • Fällkniv åt sidorna 8 st
  • Ligg på rygg på träningsbänk, böjda ben i 90 graders vinkel, sätt hantel mellan fötterna och gå upp och ner med fötterna – 8 st

Avslutade passet med 10 minuters stretch.

Hungrig som en gnu efter passet så maken gjorde grötplättar som jag åt med banan och kanel, samtidigt som jag gör  middagen för av veckans dagar – Timjankryddad kyckling och chorizo gryta med massor av grönsaker och lök mm
Idag har jag lite att tänka på, dels ska jag hjälpa en kompis med träningsprogram, dels ska jag fundera igenom min kost och fria måltider mm. Jag ska köra cardio om en timme tror jag, och sedan blir det bastu när det mörknar 
Hur mår ni? Kroppen? Själen? Preppade för ny arbetsvecka? Kramisar!

15 kommentarer Lägg till

  1. stepup2fitness skriver:

    God morgon Lotta! Vad jobbigt när man är så emotionell, jag har också haft såna perioder och det bästa är ju att bara släppa fram känslorna.
    Men varför blir magen så dålig av dina fria ;)? Inte bra alls, du kanske får skippa dem och äta mer som Maria ( Beatas kompis) !?
    Bra jobbat med träningen, som alltid! Jag vet inte riktigt vad jag gör ännu…
    Har utvärderat o planerat hela morgonen.
    Stor kram till dig!!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Betty.. Jag åt chokladtårta igår, det var nog socker och fett så det hette duga.. Blir nästan magsjuk dagen efter för kroppen vill bara få ut det. Jag måste hitta nya ”groundrules”.. Typ jag kan äta surdegsbröd, hemmagjorda treats med vettigt innehåll, popcorn lättsaltade mm. Men just smör och socker i en stor gegga gör mig som sagt mer magsjuk om jag ska likna det vid något. Dumt val av mig, säkert hormons**t 🙂 Kramisar!!

  2. Maria S skriver:

    God fm, bra jobbat med träningen!
    Jag körde oxå i morse, styrka för ök. Skönt att vara klar för nu bär det av till mannens mormor för släktträff. Maten blir inte det lättaste men jag ska göra så bra val jag kan.
    Faktiskt inte så sugen på vardag igen. Men det blir väl bra när vi väl är igång. Har en del roliga saker att se framemot under våren. Först tjejhelg på Yasuragi och sen en härlig skidresa m familjen. Det blir nog en bra vår!
    Kram

    1. fokuseradenergi skriver:

      Hoppas att du får supermysig släktträff, Maria! Härligt att du har tränat innan. Du får smuggla med dig proteinbollar eller annat? Det gjorde jag på gullungens kalas på Alborgen 🙂 Vi får se till att det blir en bra vår! massor med kramar!

  3. bodycomf skriver:

    Trist att du känner dig lite ur gängorna. Hormoner säkert…

    Det där med de fria har jag också funderat på. Jag mår också så dåligt varje fredagkväll när jag proppat i mig godis. Jag hinner liksom inte riktigt med att äta det, eftersom jag ofta också fikar en smörgås på eftermiddagen och äter nåt festligt till middag. Sen är klockan helt plötsligt åtta-nio på kvällen och jag trycker i mig allt godis bara för att hinna. Knäppt, jag vet! Men jag vill liksom hinna känna att jag hann äta så mycket jag ville, så jag inte längtar efter det på lördagen. Funkade bra förut, men nu har jag istället funderat på varför jag gör det, eftersom jag ändå inte mår bra av det och mest ”skyndar mig” att äta godiset. Hur lösa? Som du säger vill man ju inte ta bort sina fria, för då blir det liksom lite fritt här och där och det passar mig inte heller. Jag får vänta och se vad du kommer med för lösning 😉
    Ha en bra dag, och hoppas du slipper gråta mer!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Ingen mer gråt! Thank god!! 🙂 Jag ska fundera vidare och återkomma! Kramisar!

  4. Jessica skriver:

    halloj! 🙂 låter skönt med en riktigt genomkörare innan veckan börjar! själv har jag varit genomförkyld sedan innan nyår.. ett intervallpass i mellandagarna fick det att bryta ut och nu är jag inne på andra veckan utan träning och förkylningen är inte på långa vägar på väg att ge sig. Men vill heller inte småträna lite med skaderisk, utan väntar (o)tåligt på att det ska gå över 😉

    Har liksom du en känslig mage när det gäller socker och fett. Eftersom jag inte har något viktmål så är jag inte alls lika strikt med maten, även om jag försöker hålla renare i veckorna och lite mindre strikt på helgen. Men för mig hade det aldrig fungerat med en dag där jag vräcker i mig vad jag vill, jag äter hellre lite fritt här och där – då njuter jag mer än om jag måste skynda mig att äta allt jag vill på en dag. Dessutom mår magen bättre 🙂 och på så vis känner jag att jag hittat en livsstil som fungerar för mig och omgivningen, en ”fridag” ger mig mer känsla av diet än livsstil, men vi måste ju alla hitta det som funkar för oss själva, så ta dig en liten funderare på vad som funkar för dig – så att både kroppen och själen får sitt 😉

    1. fokuseradenergi skriver:

      Tack Jessica 🙂 Jag har inte heller några viktmål i sig självt, men vill få mer resultat synligt av träningen. Dock måste jag tänka igenom vad jag är villig att offra kontra resultatet. Mycket att tänka på 🙂 Ditt sätt att tänka låter härligt, och jag är glad att du hittat en bra balans. Jag tycker att det går i vågor, lite jobbigt – perfekt balans – blir lite careless – tappar balansen – lite jobbigt och sedan börjar det om igen.. Fjantigt när man är i min ålder, och jag vill fixa detta nu, once and for all 🙂 Tack Jessica för bra tankar..

  5. Jessica skriver:

    Alltså, det är ju en smaksak och alla sätt funkar ju inte för alla; men jag har insett att allt för strikt (för mig) skapar bara onödig stress som i sin tur gör att jag inte får några resultat över huvudtaget. Kanske finns det en orsak till att du inte hittat balansen än? Nu lägger jag verkligen näsan i blöt här, men menar absolut inget illa, och jag vet ju inte hur du har gjort med träning/kost förut i ditt liv men det låter som att du alltid varit aktiv i träning och kost (?) – men om du ännu inte hittat den där balansen som känns okej både fysiskt, psykiskt, själsigt and so on.. så kanske borde göra på något helt annat vis? Och sen om det är att skippa fria måltider helt, träna ännu mer, eller ännu mindre, eller äta mindre strikt eller mer strikt – det måste ju du komma på. Men bara för att ett sätt funkar för någon så behöver det ju inte funka för alla 🙂 ex. bara för att Olgas tankar funkar för vissa…etc. och absolut inget kritiskt om Olga eller någon annan heller.

    Hoppas jag inte gick på för mycket nu, men det var välmenat, och du verkar ha huvudet på skaft så du får nog rätsida på livet och magen i ett nafs om du bara kommer på Ditt rätta sätt 😉 (vilket ju faktiskt är det största hindret för oss alla, vad gäller Allt i livet)

    1. fokuseradenergi skriver:

      Tack Jessica! Jag tar inte illa upp 🙂 Jag tycker att veckorna funkar kanon men det är fria måltider som inte funkar just nu, säkert för att mina mål ändras och min kropp gillar inte för mycket socker/fett just nu. Så ingen ko på isen, bara sluta äta chokladtårta på lördagkvällar 🙂 Kram!

  6. Jessica skriver:

    Haha, låter bra! Får frossa i annat som magen gillar då! 😉

    1. fokuseradenergi skriver:

      Jag ska nog lära mig att baka clean-eating chokladkaka till nästa helg 🙂 Ha det hääärligt!

  7. Vi kanske är gråt-synkade?! jag är blödig som få denna helg, usch, mycket i huvudet och hjärtat och pms:en borde vara över och jag ”borde” vara glad och pigg. Oh well! Ang magen när du ätit fria måltider: Gör du något annat annorlunda de dagarna? Jag har haft mycket problem med min mage i många år pga mycket mediciner sedan barndomen. Nu när jag äter såpass hälsosamt som jag gör så slipper jag många av besvären, även några dagars friare ätande funkar utan att jag blir ”magsjuk”. Däremot är jag känslig mot kaffe. Jag kan dricka en kopp om dagen om jag sköter kosten för övrigt men på fria dagar tänker jag på att kanske skippa kaffet helt den dagen – eller dricka kaffe and pay the price… Kan det vara något sådant för dig? Sen är det vissa saker som verkligen inte är bra för mig. Typ för mycket bönor och kikärter, eller köpe-pizza, eller varm choklad, eller potatismos! Konstiga grejer kanske, men jag har märkt ett mönster. Jag äter dessa grejer ändå men medveten om att det kan få vissa otrevliga konsekvenser ;-).

  8. Emma L skriver:

    En till bölfia här. 🙂

    Och jag är precis som du med magen. Jag springer på toa hur mycket som helst söndagar. Ut ska skiten. Dessutom har jag ju problemet med att jag är sockerberoende och får därför väldigt mycket andra negativa effekter av att jag äter skit. Det är humöret som är hemskt och påverkar hela familjen, huvudvärk, ork, etc. Och en ond cirkel som är svår att bryta. Mycket vill ha mer. Svårt det där. Det är vidrigt att må dåligt efter fria samtidigt som jag aldrig skulle vilja leva helt utan.

    Hoppas du hittar din väg. KRAM

    1. Tack Emma. För mig var det bara magen som pajade ihop efter tårtan men det gick över. Hormonell och orolig över allt elände har jag varit ett tag:-) Men det ordnar sig! Massor med kramar!

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s