Peppar mig och kanske dig?

Jag tycker att det är dags att påminna mig själv om vad jag gör och hur jag ska tänka?

För det första så tror jag att bryta ned mitt stora mål i hanterbara mål och aktiviteter. Jag gör det på 3 sätt:

  • Vecka – vad ska jag äta och hur och när och vad ska jag träna
  • Dag – varje kväll så skriver jag ned 5 saker som jag ska göra närmaste 24 timmarna som kommer att ta mig närmare mitt mål, och kvällen efter utvärderar jag och gör fem nya mål för dagen efter det.
  • Gemenskap – genom att ha den här bloggen och läsa andra bloggar och diskutera/kommunicera med er så håller jag mig själv ansvarig för det jag gör, jag blir ”smittad” av er träningsglädje, att ni äter rätt, gör smarta val. Jag tror att om man utsätter sig för motsatsen dvs umgås mycket med personer som äter fel, inte tränar mm så är det risk att bli smittad åt andra hållet.

Mina mål:

  • Göra val som ger mig förutsättningar att vara frisk och stark
  • Balans i liv och närvaro där jag är
  • När jag fotograferar mig den 31 december 2011 så ska det synas att jag byggt mer muskler och att jag har minskat i fett
  • Jag ska klara 20 armhävningar på tårna

Första punkten nedbruten i aktiva val:

  • Göra val som ger mig förutsättningar att vara frisk och stark
  1. Ät 6 bra måltider, 6 gånger om dagen. Definition av bra mat är mat som är näringsriktig, full av bra energi, färska grönsaker, bra protein, lågt kaloriinnehåll, bra balans av protein – nyttigt fett – långsamma kolhydrater.
  2. Undvik helt bröd, vit pasta, vitt ris, potatis mm förutom vid fria måltider
  3. Drick 8-10 glas vatten om dagen
  4. Drick minst en stor kopp grönt te varje morgon
  5. Omega 3 och multivitamin varje dag
  6. Sova 7-9 timmar per natt
  • Balans i liv och närvaro där jag är
  1. Detta är ett mål som egentligen ligger utanför vad jag bloggar om 🙂 men jag vill SE människor och MÖTA dem. Vara en bra människa där mina ledord är nyfiken och positiv.
  • När jag fotograferar mig den 31 december 2011 så ska det synas att jag byggt mer muskler och att jag har minskat i fett
  1. Detta är ett mål där jag vill mäta förändring, jag tror att risken är stor att jag misslyckas om jag har ett mål där jag ex ska se ut som Olga eller någon annan fitness kändis, och känslan av det misslyckandet kan göra att jag ger upp. Så jag väljer alltså att titta på mig själv på ett före och ett efter kort och det är SKILLNAD som är viktigt. (åt rätt håll)
  2. För att målet ska uppnås så måste jag äta ett sätt så att jag minskar i underhudsfett , se mål på punkten ovan
  3. Jag måste träna hårt och bygga muskler och bränna fett. Jag planerar träningen varje söndag för kommande vecka. Minst 1 intervall pass och minst 3 styrkepass. Minst 2 vilodagar. ÖKA intensiteten i samtliga pass och VILA ordentligt däremellan.
  • Jag ska klara 20 armhävningar på tårna
  1. Öva, öva, öva – avsluta alla styrkepass med armhävningar…..

12 kommentarer Lägg till

  1. Kajsa Anka skriver:

    Hej! Hittade din blogg via Olga, läser varje dag men brukar inte kommentera =).
    Jag börjar mina styrkepass med armhävningar för att verkligen orka med att göra så många som möjligt. Det fungerar bäst för mej, annars är jag för trött för att göra dom ordentligt!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Tack Kajsa 🙂 Bra tips för jag kommer inte så långt efter passet 🙂 Tillägg i efterhand: Funderade lite och kom på att Olga alltid vill att jag ska maxa med armhävningar i slutet för att ta ”slut” på all kraft och det är därför jag gör dem i slutet, men nu vill jag LÄRA mig att göra bra armhävningar 🙂 Jag får tömma musklerna med något annat..

  2. Trillingnöten skriver:

    Jag håller med dig och det var därför jag startade min träningsblogg också! Det finns så mycket jag vill skriva om kropp och hälsa (är ju ingen expert, men tillsammans blir vi starka) och alla vill ju inte läsa om det 🙂 Tyvärr! Jag blir superpeppad och inspirerad av dig och det har jag saknat lite! Ofta följer jag träningsbloggar där man inte får en tvåvägskommunikation och med dig och ex Beata blir det en helt annan grej 🙂 TACK!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Trillingnöten! Jag är SUPERGLAD för din träningsblogg, det kändes annorlunda att kommentera något som inte ens stod i inlägget 🙂 Jag älskar vår kommunikation i vårt forum och jag tror att vi blir starka tillsammans 🙂 Nu kör vi! 🙂

  3. Etty skriver:

    Tack för pepp bästa Lotta!!!! Du är duktig på målsättning och utvärdering.
    Att klara fler armhävningar är också ett av mina mål. Jag har laddat ner appen 100 pushups och jobbar nu målmedvetet och hoppas kunna klara 30 på tår innan jul 😉
    Kan vi köra ihop och peppa varandra ? Kram

    1. fokuseradenergi skriver:

      Jättegärna Betty! Jag har kört det programmet för några år sedan och lyckades men det var nog inte på ”riktigt” för nu klarar jag det inte alls längre. Provet är sista december? 🙂 Tack för att vi gör det ihop 🙂 kram!!!!

  4. Kan du ge exempel på fem mål som du sätter upp för kommande 24 timmar? Nyfiken! Mina skulle nog bli av stilen: gå upp, undvika att skälla på barn, inte gäspa mer än femtitre gånger innan lunch…

    Håller fö med ang inspirationen och peppen vi kan hämta av varandra, det ger så mycket. Jag gör mig själv accountable genom att skriva bloggen och i era bloggar lär jag mig sååå mycket. Samtidigt är det lite läskigt – om jag inte har ”rapporteringsplikt”, klarar jag mig då? Jag måste våga lita på min egen förmåga, att jag kan stå på egna ben även om alla datorer i hela världen kraschar 😉

    1. fokuseradenergi skriver:

      Beata, jag har en bok vid sängen. Jag skriver ned 5 saker varje kväll som är viktigt för mig dagen efter, det består nästan alltid av 6 bra måltider, mål med morgondagens träning (typ köra styrka stenhårt i x minuter osv), dricka vatten, och sedan är det 2-3 saker till såsom göra en bra presentation på mötet X och ta in allas åsikter/lyssna nog osv, det kan vara att ha en myskväll med gullungen och vara närvarande och stänga av allt annat. Jag väljer alltid 5 saker, jag utvärderar kvällen efter och målet är att ha gjort alla fem sakerna jättebra. Sedan funderar jag ut 5 saker för dagen efter för att vara säker på att jag gör rätt val.. Det låter säkert löjligt men funkar väldigt bra för mig…
      Jag tror att vi klarar oss NU utan rapporteringsplikt/diskussioner osv men jag tror att vi blir starkare och smartare tillsammans. Tänk på hur många personer som går med i viktväktarna och går ner i vikt, och kolla hur många som går UPP i vikt när de går ur? Jag tror att tricket är att hitta nya mål och andra mål men som håller oss på banan…. 🙂

      1. Etty skriver:

        gillar 🙂

  5. Maria S skriver:

    Jag får oxå galet mycket inspriation av era bloggar tjejer, känns som ni är mina träningskompisar 🙂 Tack för det!
    Du har så bra mål Lotta, du får upp mina ögon och får igång mina tankar, snor lite av dig titt som tätt 😉
    Ha en fin kväll!

    1. fokuseradenergi skriver:

      Tack Maria 🙂 Jag är glad om jag har något du vill låna 🙂 Njut av kvällen! Nu blir det filmtajm här!

  6. Beatatjata skriver:

    Inte alls löjligt, låter jätteklokt! Just att vara närvarande jobbar jag med, särskilt med barnen, sååå lätt att liksom bara ”vänta lite, mamma ska bara…”

Kommentera gärna :-)

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s