Fair till excellent i fitness level

Hej Kompisar!

Med tanke på vår diskussion på kommentarerna i morse:-) Jag är ingen PT utan en vanlig glad motionär, så allt jag skriver är subjektivt.

Som jag beskrev innan så är det fitness level viktigt för mig, jag har väldigt stressiga och långa dagar (oftast) där jag ska leverera och vara aktiv/närvarande och behöver vara lika pigg kl 8 som kl 17. Mitt framgångskoncept har varit att jag är i bra fysisk form och det kan man vara på olika sätt. Fram tills 2011 så har det i princip BARA varit flås och cardio. Efter olyckan så har det ändrats till styrka (behöver mycket mer muskler) och på något sätt få bra flås UTAN att kunna springa eller träna timmar in och timmar ut med cardio.

Jag började i januari och hade då en låg fitness level (se nedan) Trots minst 1-3 timmar träning per dag + massor av vardagsmotion (cykla till tåget 2*14 km) mm så gjorde det endast att jag kom upp till average och som bäst 34 (lägst på good skalan) Det gjorde mig faktiskt TOKIG. Jag som kämpade så hårt?

Jag ändrade taktik och började köra så intensivt jag kunde, jag satte pulsklockan på styret och släppte in blicken under spinning och crosstraining. Min tanke var att köra intervaller och det var jätteviktigt att maxa så mycket jag kunde OCH få ner pulsen (typ 130-140) för att sedan maxa igen. Efter 2-3 månader så gjorde jag om testen och då fick jag resultatet 52! Dvs mer än vad som krävs i fitness level för en 20 åring som är på elitnivå och jag var lååångt över vad som krävdes för en 41 åring. Det viktiga är så klart att blanda och köra olika pulsnivåer i olika pass, det blir så för mig med styrka, yoga och intevaller..  (Jag kör ALLTID med pulsklocka)

Jag kör testerna via min klocka och ni kan läsa mer på Polar sajten. Nedan ser ni olika pulsnivåer och tabeller som jag använder när jag tränar.

——————

F.I.T.T.

  • F REQUENCY: How many times a week do you participate in activities?
  • I NTENSITY: How hard do you work?
  • T IME: How much time do you spend on each activity?
  • T YPE: What kinds of activities are you interested in doing?

Från Polar Sajten

 

2 kommentarer Lägg till

  1. Therese skriver:

    Vilken spännande läsning!! Hmmm, verkar som jag ska önska mig en pulsklocka av tomten!! Nu vill jag verkligen ha klart garaget så hemmagymmet kan bli verklighet – jag vill ha mer och tyngre vikter samt lite andra roligheter. 🙂

  2. Etty skriver:

    Tack Lotta för mycket intressant inlägg. Jag kan inte mycket om pulsträning och har nyligen köpt en pulsklocka, får dock lära mig den inser jag nu.
    Har nu fått en liten utmaning, ska testa mig och få sen en lika hög fitness level som du har 😉 Kram.

Lämna ett svar till Etty Avbryt svar

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s